25.08.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Markedet holdt seg bra til tross for mindre aktivitet i Midt-Østen Gulfen. WS 52,5 til Fjerne Østen regner ut til ca. $32.000 per dag på time charter basis.

Suezmax.

Flere skip enn laster førte til 10 poengs nedgang for Vest-Afrika – USA ruten og resultat på ca. $16.000 per dag – laveste siden midten av juni.

Periode. BP sluttet Eurochampion 164.608 dwt bygget 2004 for to år der raten bindes til index med minimumsrate og profit sharing.

Aframax.

Markedet i Middelhavet fortsatte oppgangen til over $30.000 på time charter basis for cross-Med trades.

Også ratene inter-North Sea steg til ca. $39.000 omgjort til time charter.

I Caribbean fortsatte derimot nedturen, og nå til ca. $10.000 per dag for laster til US Gulf.

Indonesia til Japan svekket seg også – til ca. $23.000 per dag i inntjening.

Clean laster fra Midt-Østen Gulfen til Japan økte på til ca. $26.000 per dag basis 75.000 tonn last.

Product.

Traden fra Europa til USAs østkyst har ligget under $10.000 i inntjening siden slutten av mars, og denne uken var intet unntak med resultat på ca. $3.000 per dag.

Heller ikke kombinert med last tilbake til Europa var uttellingen stor, og nivået har falt til nærmere $8.000 per dag.

Periode. BP chartret Bull 50.542 dwt bygget 2009 for ett år til $13.750 per dag.

LPG – VLGC.

Nedgangen kan synes å ha stoppet opp, og time charter nivået for reiser fra Midt-Østen Gulfen til Far East ligger et sted på $80.000-tallet omregnet til time charter. Det var også mer aktivitet i Atlanterhavsbassenget.

Periode. Et koreansk nybygg med levering i september ble gjort for ett år til ca. $1,8 mill. per måned. Et annet nybygg skal ikke leveres før i 2016 og skal være sluttet for 5/10 år til asiatisk befrakter der hyren antas å være under $900.000 per måned.

Det er vel der nivået må være basert på dagens nybygg priser – noe som ble antydet i Ukeblikk 28. juli. Siste rapporterte kontrahering var til pris $77,6 mill. for levering ex yard i juni 2016 for 84.000 cbm skip (kontrakten rapportert denne uken). En næringsavis opplyste imidlertid at break-even raten er på vel $20.000 per dag for denne typen skip, hvilket høres altfor lavt ut (kun finansutgiftene?).

Solvang skriver at andre kvartal ga rekordmessig spot marked for VLGC segmentet med $137,5 per tonn fra AG til Japan i april på topp som tilsvarer $3,8 mill. på time charter basis per måned. Forklaringen er b.a. høy eksport fra Midt-Østen og USA. Gjennomsnittet for Baltic indeksen i andre kvartal var $109 per tonn, opp fra $60 i andre kvartal 2013. Gjennomsnittet for første halvår var $83 pt ($51).

Offshore.

Uken ga mange slutninger for riggforflytninger til rater mellom £120.000 (lenge siden sist ..) og £32.000. Det var også bra med PSV aktivitet til dagrater mellom £19.500 og £9.500.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).