25.08.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Siem Offshore (selger) og Daya Materials Bhd (kjøper) har inngått avtale for salg av de to 2013 Vard bygde OSCV skipene Siem Daya 1 og Siem Daya 2 for total pris på $282 mill. Kjøper har fått 150 dager til å arrangere finansiering, og overlevering skal skje innen midten april 2015. Daya har begge skipene på long term charters. At prisen er god, illustreres ved at salgene gir gevinst på ca. $64 mill. i tillegg til at selger innrømmer kjøper hele 5 måneder til å ta endelig beslutning.

Knutsen NYK Offshore Tankers AS, der japanske NYK er 50%, skal kjøpe tre shuttle tankers fra J. Lauritzen A/S: Dan Sabia 59.000 dwt bygget 2012; Dan Cisne 59.000 dwt bygget 2011 og Dan Eagle 45.000 dwt bygget 1999. Alle skipene skal i arbeid for Petrobras. Med denne ervervelsen øker NYK Groups flåte av bøyelastere til 28 skip.

Siem Offshore og Remontowa shipyard er blitt enige om at det fjerde av de fire tilleggsnybyggene som ble kontraherte i desember 2013, skal konverteres fra en fast kontrakt til en opsjon som kan utøves av Siem Offshore innen 2014. Det er også enighet om at skip nr. 2 og 3 skal leveres i første kvartal 2016.

TTS Handling Systems i Drøbak har signert en kontrakt for levering av en skipsheis og tilhørende utstyr til SIMA i Peru. SIMA er et ledende statseid selskap innen skipsbygging og metallindustri i Peru. Den totale ordreverdien er ca. 100 mill. kr. SIMA leverer et bredt spekter av produkter til sjøforsvaret i Peru, samt innenlandske og utenlandske private kunde. Leveringen til SIMA omfatter en skipsheis med plattform og et transportsystem for skip.

Höegh LNG opplyser at ca. 35% av LNG carriers i ordre er p.t. uten fast beskjeftigelseskontrakt. Ca. 22 LNG carriers skal leveres innen utgangen av 2014. Av FSRUs i ordre er det kun fire som p.t. er uten arbeid, mens det er ca. 30 potensielle FSRU prosjekter som er blitt identifisert av selskapet.

Russiske Rosneft har startet boring av sin første brønn i Norge med hjelp av Statoil til tross for de utvidete sanksjonene. Brønnen er i Barentshavet og er et av fire felt der Rosneft har 20% interesse etter å ha vunnet i lisenstildelingen i fjor. ExxonMobil samarbeider også med Rosneft og vil starte boring i russisk Arktis. Riggen som skal brukes tilhører Seadrill.

Solvang skriver at andre kvartal ga rekordmessig spot marked for VLGC segmentet med $137,5 per tonn fra AG til Japan i april på topp som tilsvarer $3,8 mill. på time charter basis per måned. Forklaringen er b.a. høy eksport fra Midt-Østen og USA. Gjennomsnittet for Baltic indeksen i andre kvartal var $109 per tonn, opp fra $60 i andre kvartal 2013. Gjennomsnittet for første halvår var $83 pt ($51).

Odfjell SE fremviste tap på driften, før skatt og renter, på $9 mill. i andre kvartal 2014, mot pluss $6 mill. tilsvarende periode i 2013. For første halvår var resultatet minus $23 mill. (- $15m). Netto resultatet for andre kvartal ble minus $26 mill. og første halvår minus $48 mill.

For Chemical Tankers sektoren ble driftsresultatet før skatt og renter minus $1 mill. i andre kvartal og minus $5 mill. for første halvår 2014.

Rem Offshore skriver at spotmarkedet i Nordsjøen var i 2. kvartal langt svakere enn antatt, både for PSV og ATHS. Aktivitetsnivået er forholdsvis høyt, men tilbudet av skip er større enn forventet. Flere skip har forlatt spotmarkedet i Nordsjøen i 2. kvartal, og trolig vil enda flere skip forlate området i 3. kvartal. Dette kan medføre økte utnyttelsesgrad og rater, men usikkerheten er nå større enn det selskapet tidligere la til grunn i sitt markedssyn. Geo-politiske faktorer kan også på sikt slå negativt ut for olje- og energisektoren.

Farstad Shipping uttaler at fokus på utgiftene innen oljeindustrien påvirker markedet negativ. Dessuten er det for mye tonnasje som følge av den høye nybygningsaktiviteten. Det skulle ikke tyde på noen snarlig markedsbedring. Nordsjømarkedet utviklet seg negativt i 2. kvartal i forhold til det som var ventet. For å oppnå bedring må skip forlate dette området. Brasil markedet har også utviklet seg svakere enn det som signalene tidligere i år skulle tilsi.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-33 var 15.710 tonn (15.634 tonn uken før) til pris kr. 35,82 (37,48) per kg. I samme uke i fjor var prisen 43,43.

Divex skal levere et 300 m dybde, 18-manns dykker system til Keppel Singmarine for et nybygg på 155 m som verftet bygger, og som skal brukes i Det kaspiske hav av BP. Skipet spesialbygges for prosjektet og bygges med to halvdeler hver med 16 m bredde adskilt på langs for transport til Det kaspiske hav med ferdigstillelse ved Baku Shipyard for levering i 2017.

Trengs alle disse? Det ryktes at AMK Securities sammen med et sveitsisk handelshus har kontrahert opp til 30 nye Newcastlemax bulkers (ca. 206.000 dwt). Ordren starter med 10 skip med opsjoner for 10 pluss 10. Prisen er ca. $59 mill. per skip. De skal bygges ved Jinhai i Kina.

Økningen i stålproduksjonen globalt var 1,7% i juli fra samme måned i fjor. I Asia vokste den også med 1,7%, mens EU-28 var negativ med minus 2%. Typisk for dagens situasjon er at Japans produksjonen var identisk med den for 12 måneder siden.

BHP Billiton, verdens største gruveprodusent, vil nok en gang øke jernmalm produksjonen og nå fra 270 til 290 mill. tonn. Det favoriserer tydelig volum fremfor pris.

Av importen på 82,5 mill. tonn jernmalm som Kina importerte i juli kom 50,4 m.t. fra Australia. Dette var 33% mer enn for ett år siden. Importen fra Brasil økte med 7% til 14,1 m.t.

Kull ligger som kjent bak i køen når det gjelder popularitet for miljøet. Ikke så merkelig da at prisen for steaming kull (for energiproduksjon) har falt med nesten 50% siden toppen i 2011 på over $130 per tonn. Nå mener noen analytikere at prisen er på eller nær bunnen. Andre tror ikke på noen V-formet oppgang fra dagens ‘under $70’ og mener at denne typen kull har et over-supply problem.

Minor bulk. Kinas import av vareslag som bauxite, alumina, steel scrap, gjødning, tremasse, nikkel, manganese, kobber og krom malm var totalt på 14,4 mill. tonn i juli, det høyeste volumet siden januar da Indonsia introduserte forbud mot eksport av visse mineraler (b.a. kobber og nikkelmalm). Likevel er importen av f.eks. bauxite halvparten av det den var for ett år siden.

Antallet Panamax bulkers som venter på lasting av korn i Brasil, har falt til det laveste nivået siden begynnelsen av januar med 21 skip, ifølge SSY. På samme tid i fjor ventet hele 102 skip på lasting. Antallet bulkers med gear som venter på å losse gjødningsprodukter eller laste andre laster har steg til 75, det høyeste tallet siden oktober i fjor.

Containers. Maersk Line annonserte bedre enn ventet andre kvartalsresultat på $547 mill. (opp fra $439m samme periode 2.kv.2013). Dette til tross for 2,7% lavere frakt per feu (40 fots equivalent containers). Men volumene steg med 6,6%, og enhetsutgiftene falt med 4,4%. Maersk Line venter seg mye av avtalen med MSC når den starter i januar.

Et tankskip med olje fra Iraks Kurdistan har returnert uten å ha losset lasten og er nå ca. 30 km utenfor Israel. Det er andre gangen at Kamari har vendt tilbake til området og fortsatt med kurdisk olje ombord. Skipet lastet i Ceyhan, Tyrkia ca. 8. august og leverte noe last til Kroatia v/ship-to-ship transfer. Iraks sentrale regjering har kalt uavhengig kurdisk eksport for smugling.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).