25.05.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Uken startet med stor aktivitet men dabbet av etter hvert. Rederiene klarte å følge opp foregående uke med ca. $74.000 per dag i inntjening på reiser fra Midt-Østen Gulfen til Far East. Det betyr at man er på høyeste nivå siden januar.

CPC forlenget charter av Bunga Kasturi Tiga bygget 2006 298.100 dwt med ett år til rate $28.000 per dag.

Suezmax.

Noen skip ble sluttet til WS 130 ut fra Vest-Afrika, men etter hvert endte nivået opp på WS 107,5/110. Det gir likevel høyt på $50.000 tallet for laster til Middelhavet.

Aframax

markedene fortsetter med gode tall. Caribs til US Gulf er på oppunder $30.000 per dag omregnet til time charter, og laster innen Nordsjøområdet klatret til mellom $50.000 og 60.000 per dag. Også traden fra Indonesia til Japan strammet seg til med resultater nærmere $40.000 per dag.

Clean laster fra Midt-Østen Gulfen klarer ikke å matche dette, men var noe bedre denne uken på ca. $27.000 per dag time charter.

Panamax i Caribbean klarer seg bra med inntjening på ca. $25.000 er dag for lossing i US Gulf og 50.000 tonn last.

Handy product.

Turen fra Europa til US Atlantic hadde en god uke med resultat på ca. $27.000 per dag basis 37.000 tonn last. Kombinert med US Gulf tilbake til Europa økte inntjeningen til ca. $33.000 per dag.

Time charter. Signal Maritime sluttet Atlantic Canyon 36.529 dwt for 6 måneder til nivå lavt på $14.000-tallet med levering i Equador.

LPG – VLGC.

Markedet holder seg stimulert av bra med aktivitet. Ratenivået stiger videre fra Midt-Østen Gulfen til Japan til ca. $110 per tonn som kanskje regner ut på nærmere $100.000 for noen.

Offshore.

En del riggforflytninger fikk dagratene opp i £22/25.000 for anchor handlere. PSV markedet synes foreløpig ikke å ha fått noen effekt av at tonnasje er blitt tatt ut av markedet. Dagratene holder seg mellom £2000 og £3000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).