25.04.2016 Nyheter.

Hurtigruten kontraherer (intensjonsavtale) 2 option 2 ekspedisjonsskip ved Kleven for levering sommeren 2018 hhv. midten 2019. Det spekuleres i pris på ca. en milliard per skip. Det oppgis ikke når opsjonene for nr. 3 og 4 må erklæres. Skipene er designet av Rolls-Royce. Passjerkapasiteten blir ca. 600 og antall lugarer ca. 300. Skipene får lengde på 140 m. Skroget blir isforsterket.

Nye kontrakter for TTS Group (1) leveranse av en 10.000 tonn skipsheis til Turkmenistan til samlet ordreverdi på ca. NOK 100 mill. Kontrakten er inngått med tyrkiske GAP Insaat for havneprosjektet i Turkmenbashi ved den turkmenistanske delen av Kaspihavet. Leveransen fra TTS inkluderer design og nøkkelkomponenter. Leveransen skal sluttføres i andre halvdel av 2017. (2) To kontrakter for lukedeksler til total ordreverdi ca. NOK 94 mill. Bestillingene gjelder to ulike prosjekter på kinesiske verft for åtte skipssett til container- og multipurpose skip. Skipssettene vil bli produsert i Kina ved TTS’ deleide fabrikk for stålkonstruksjoner. Leveransene er planlagt å skje i perioden 2016-2017. Bestillingen er gjort gjennom TTS Hua Hai Ships Equipment Co Ltd i Shanghai, et selskap som er 50/50 eiet av TTS Group og China State Shipbuilding Corporation (CSSC).

Tilbake i markedet. Olympic Shipping har inngått kontrakt med internasjonal kunde for Olympic Octopus. Kontrakten har varighet på 12 måneder pluss (befrakters) opsjon på 4 x 6 måneder. Det betyr at skipet blir tatt ut av opplag og forberedt til kontraktoppstart i Nordsjøen i juli. Skipet er på ca. 2.600 dwt, 3100 GT, 78,3m loa og ble bygget i 2007 ved Aker Yards, Søviknes og er av UT 712L design. Skipet er beskrevet som Multifunctional Anchor Handler og kostet ca. NOK 270 mill. kr som nytt.

PSV’en Island Champion er sluttet for to år til ASCO Marine Limited med oppstart umiddelbart. Fartøyet skal operere ut fra Aberdeen, der ASCO har overtatt logistikken for Chevron/Team Marine. Skipet ble bygget ved Brevik verftet i 2007.

Nordea har gitt kredittfasilitet med utestående forpliktelse på $30,3 mill. til Safe Bulkers, Inc. mot sikkerhet i en Capesize bulker. Lånets varighet forlenges med to år frem til juni 2021, og blant forpliktelsene er at gjeld/eiendeler ikke skal overstige 85% frem til slutten av 2017 og 80% videre fra 2018 – og markedsverdien av skipene delt på utestående låneverdier må overstige 110% fram til slutten av 2017 og 120% fra 2018 og videre fremover.

BW LPG Har tatt levering skip nr. 7 i 8-skipsserien, BW Tucana, fra Hyundai HI i S. Korea. Det bringer rederiets flåte opp i 40 skip. Skipet er av typen VLGC på ca. 84.000 cbm og 225,17m lengde. Etter fantastiske markedstilstander i to fulle år med daglig inntjening opp i $100.000 (toppen $135.000 i sommeren 2015), har 2016 hittil brakt t/c inntjeningen helt ned til under $20.000/dag.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-15 var 16.367 tonn (15.627 tonn) til pris kr. 55,56 (59,03) per kg. Prisen i uke-15 i fjor var kr. 42,24.

Oljeprisen hadde sin beste uke siden begynnelsen av november med Brent futures på $46,18 per fat. Utviklingen overrasket mange som forventet fall i prisen etter at produksjonsavtalen mellom blant annet Saudi Arabia og Russia feilet. Drivstoffetterspørselen i USA har steget med ca. 4% fra samme tidspunkt i fjor, men lagrene av råolje nærmer seg rekordhøye nivåer.

Ikke alle stålprodusentene gjør det dårlig. Sør-koreanske POSCO, nr. 5 i verden, rapporterte høyere enn forventet overskudd for første kvartal etter prisoppgang i Kina. Resultatet ble ca. $310 mill. for denne 3-måneders perioden. Driftsresultatet ble ca. $580 mill. Stålprisen i Kina har steget med 42% hittil i år takket være lageroppbygging og økt etterspørsel. Det innebar at Posco har kunnet øke prisene flere ganger allerede.

Prisen for jernmalm har passert $60 per tonn, en økning på 60% siden desember, og forklaringen er økt etterspørsel i Kina samtidig som prisen på stål har økt. Spørsmålet om dette kun er en midlertidig situasjon – tross alt ventes den globale ståletterpøselen å falle med 0,8% i 2016 ifølge World Steel Association.

Fire containerskip operatører planlegger å danne eny linjeallianse som skal konkurrere på hovedtrade rutene. CMA-CGM, OOCL, China COSCO Shipping og Evergreen Marine skal starte operasjoner fra april 2017 for ‘Ocean Alliance’ med forbehold myndighetenes godkjennelser.

På hver sin side av miljøskalaen – begge søker konkursbeskyttelse. USAs største kullprodusent, Peabody (kalt USAs King Coal), søkte nylig om konkursbeskyttelse under Chapter 11 i USA. Nå kommer selskapet som skulle bli ‘renewables ‘supermajor’’ SunEdison og gjør det samme. Selskapet er stappfull med gjeld, heter det. SunEdison er verdens største fornybar energi utvikler og hadde ambisjoner om å bli en “solar & wind power supermajor’. I fjor annonserte selskapets toppleder at selskapet skulle kapitaliseres med ca. $400 mrd. (i ExxonMobil klassen). Nå sier samme person at konkurs var et viktig skritt å ta pga likviditetssituasjonen – gjelden er på $16,1 mrd.

‘Clean coal’ teknologi skal redde arbeidsplasser i Kina og USA, ifølge representant for US Govt. USA promoterer pilot prosjekter i Kina, inkl. ‘carbon capture and storage’. Kinesiske konstruksjonsselskaper er involvert i planlegging av kullbaserte prosjekter i USA, inkl. Texas Clean Energy anlegg. Kina forbruker ca. 4 mrd. tonn kull per år for energi produksjon og industrielle formål, mens USAs forbruk er ca. 900 mill. tonn/år, hvorav mer enn 90% for for energiproduksjon.

zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL