23.03.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Det var roligere i Midt-Østen Gulfen, og ratene falt noe, - til Fjerne Østen til ca. $46.000 per dag og til US Gulf til ca. $27.000.

Gjennomsnittsinntjeningen er på ca. 39.000, mens den hittil i år er så høy som $52.000 mot $27.000 for hele 2014.

Suezmax.

Markedet svekket seg til ca. $40.000 fra Vest-Afrika til US Atlantic og $41.000 til Middelhavet. Snitt inntjeningen for flere trading ruter er på ca. $45.000, og hittil i år på ca. $51.000 mot $27.500 for hele 2014.

Periode. Shell chartret SKS Spey 158.843 dwt bygget 2007 for ett år til $28.000 per dag pluss profit sharing.

Aframax.

Markedet i Caribbean falt til ca. $35.000 per dag omgjort til time charter.

5 poeng ned for inter-UK/Continent reiser betyr time charter inntjening på ca. $26/27.000.

Gjennomsnittlig inntjening for flere Aframax ruter er på ca. $35.000 per dag, og inntjeningen hittil i 2015 på ca. $40.000.

75.000 product fra Midt-Østen Gulfen til Japan økte litt på til ca. $29.000 per dag.

Panamax reiser på 50.000 tonn fra Caribbean til US Gulf betalte betraktelig mindre denne uken med ca. $20.000 per dag (ned fra $33.000 uken før).

Product.

Også markedet for reiser fra Europa til US Atlantic Coast falt noe til ca. $25.000 per dag. Det førte til lavere 2-legs resultat også til ca. $37.000 per dag selv om markedet østgående i Atlantic holdt seg omtrent uforandret fra foregående uke.

Gjennomsnittsinntjeningen hittil i år er så god som ca. $21.000 per dag mot vel $12.000 for hele 2014.

LPG – VLGC.

Noen trodde (eller håpet) for fornyet oppgang, men det slo ikke til. I stedet falt Baltic Index for ruten Midt-Østen Gulfen til Japan til under $100 per tonn, men dette skal likevel betyr over $90.000 i daglig time charter.

Periode nivået for ett års time charter er på ca. $65.000 per dag.

Offshore.

En uke med mange forretninger gjort på privat basis. Rig moves er blitt betalt med både £49.000, £25.000 og £10.000. PSVene lider fortsatt med dagrater på £3.500/4.000 tallet.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).