23.02.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Meglerfirmaet E A Gibson sier at det er blitt rapportert flere steder at Kina lenge har ambisjoner om å transportere 85% av råoljeimporten på kinesisk kontrollerte skip, − og at en mega ordre på opp til 80 VLCC’er kan bli virkeliggjort. Men heldigvis for internasjonal shipping er ikke dette tilfellet, − ennå i hvert fall. Og kinesiske befraktere skal ikke være innstilt på å betale ‘over the market’ for å støtte et slikt program.

VLCC.

Inntjeningen for laster fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen var på laveste nivå siden slutten av november, men når det er sagt, er det ikke noe galt med ca. $52.000 per dag på time charter basis.

Time charter. Unipec sluttet Xin Yue Yang bygget 2009 på 297.293 dwt for 6 måneder til $45.000 per dag.

Suezmax.

Ratene holdt seg uforandret fra Vest-Afrika til både USA og Middelhavet med inntjening i $33-36.000 per dag området.

Aframax.

Markedet steg for Caribs – US Gulf traden til ca. $53.000 per dag på time charter basis.

I Nordsjø-bassenget gikk det motsatt vei til laveste inntjening på to måneder, men $28.000 er likevel slett ikke verst.

Indonesia til Japan holder seg uforandret på vel $30.000 per dag.

LR2 markedet fra Midt-Østen Gulfen til Japan svekket seg til ca. $23.000 per dag.

Panamax (50.000 tonn last) fra Caribs til US Gulf var noe opp til ca. $36.000 per dag i time charter inntjening.

Product. Markedet fra Europa til USAs østkyst gjorde et hopp på 35 poeng til WS 140 for 37.000 tonn, noe som økte time charter inntjeningen med $7.000 til ca. $20.000 per dag.

Også kombinasjonen med US Gulf tilbake til Europa bedret seg til ca. $22/23.000 i inntjening.

Periode. Navig8 sluttet BLS Ruwais 47.128 dwt bygget 2008 for 1 år til $13.600 pluss en form for profit sharing.

Oriental Emerald 50.353 dwt bygget 2005 ble chartret til ST Shipping for 1 år til $14.050 per dag.

Bow Pioneer 75.000 dwt bygget 2013 (zinc coating) ble sluttet til ATC for 1 år til $18.000 per dag.

LPG – VLGC.

Så nådde markedet $100 per tonn igjen fra AG til Japan, og dermed er time charter inntjeningen midt på $90.000-tallet.

LNG markedet for 160.000 cbm er kommet ned på ca. $47.000 per dag for ett års time charter.

Offshore.

Raten for riggforflytninger gled nedover utover i uken til ca. £7.500 per dag, og PSV ratene er på pluss/minus £5.000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).