23.02.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sør-Korea tilbake på nybygg toppen. Målt i compensated gross tons (CGT) stod Sør-Korea for 35% av totalen av nybygg levert globalt i 2014. Dette var første gang siden 2009 at Sør-Korea var større enn Kina. Den globale produksjonen av nybygg falt med 6% år/år i 2014 målt i CGT, mens nybygg levert i Korea falt med 3%, holdt oppe av mange leveringer i de mer spesialiserte sektorene som LNG og store containerskip. Kina stod for 33% av totalen, og Japans andel var 19%. Det ventes ‘close race’ mellom de to største også for inneværende år.

Salg – Tank.

Kinesisk nyttår som startet 19. feb, har lagt en demper på markedet. Markedet lider tydelig under at det er for få realistiske salgskandidater.

Sark 113.041 dwt bygget 2009 New Times SB, coated, er solgt for pris lavt på $40-mill. tallet til EA Technique, Malaysia. Kjøpet skal ha skjedd for mange måneder siden i forbindelse med et tender (subject winning tender). Det forklarer den høye prisen.

En bloc salg: Asian Jade 106.062 dwt bygget 2005 Hyundai HI, Asian Jasper 105.905 dwt bygget 2008 Namura og Asian Sapphire 105.860 dwt bygget 2009 Namura er solgt for $101 mill. en bloc til kjøper i Fjerne Østen. Tar man gjennomsnittspris og -alder skulle dette bli ca. $33,7 mill. / 7,7 år.

Hafnia har kjøpt en flåte på fire moderne LR1 skip, alle bygget 2010, 3 ved STX SB (Jinhae), S. Korea og ett ved Brodosplit. Prisen er p&c, men er blitt nevnt som $145 mill. en bloc, og skipene heter Kihada, Arctic Char, Maguro og Karei -- alle ca. 74.252 dwt.

STI Heritage 73.956 dwt bygget 2008 Onomichi, Japan og søsterskipet STI Harmony bygget 2007 er solgt en bloc til Prime Marine, Hellas for $60 mill.

Westfal-Larsens zinc coated IMO II MR tankskip, Moldanger og Mauranger, på 40.845 dwt hhv. 39.200 dwt, bygget i 1997 hhv. 1995 ved Minami Nippon, Japan er solgt til Waruna, Indonesia for ca. $7,75mill. hhv. ca. $6,75 mill.

IMO II skipet HF Pioneer 19.991 dwt bygget 2010 Fukuoka S.B. er omsatt for $25,25 mill. til Heung-A.

Gass. Golar Viking 79.950 dwt 140.000 cbm bygget 2005 Hyundai HI er solgt for $135 mill. til PT Equinox, Indonesia. Indonesiske cabotage regler sier at LNG laster produsert og solgt innen Indonesia må transporteres på skip med indonesisk flagg. Landet har nylig fått tre nye LNG terminaler. To av disse opereres av PT Golar Indonesia som er et J/V mellom Golar og Equinox’s moderselskap.

Offshore. Flere salg, men ingen priser ...

To heavy lift nybygg resalg er gjort av Hull YCRO-2011-264 på 50.000 dwt og Hull YCRO-2011-265 som bygges ved Yantai CIMC Raffles for levering i 2015, til ZPMC / CIMC.

DOFs brasilianske datterselskap har Norskan Offshore kvittet seg med fem enheter hvorav tre er bygget i Brasil og to i Norge: Skandi Copacabana (AHTS), Skandi Leblon, Skandi Flamengo, Skandi Yare og Skandi Stolmen – de fire siste PSV’er. Kjøper er brasilianske egenkapitalfond. Salget er forventet å frigi ca. NOK 500 mill. i likviditet til rederiet etter nedbetaling av lån på skipene. Overlevering av skipene er planlagt å skje i perioden ultimo februar til april.

Salg. Bulk

Flere skip som har vært lagt ut for salg, er blitt trukket tilbake grunnet de lave prisene som er oppnåelig. Det gjelder både Panamax skip og Supramax i alderen 8-9 år.

C Prosperity 175.611 dwt bygget 2011 Rongsheng, Kina er omsatt for $30 mill. I desember ble et annet 4-år gammelt skip solgt til $10 mill. høyere pris – riktignok bygget i Japan.

A Max 84.062 dwt bygget 2011 Hyundai Samho (loa 235m som kan være tricky i noen japanske havner) ble solgt på auksjon for $16,55 mill. til Iolcos Maritime. Dette må da være et ‘distress’ salg – ‘last done’ var $21,8 mill. gjort i januar og for et skip med samme alder byggeland.

Flora Island 81.305 dwt bygget 2012 Hyundai HI måtte nøye seg med $18,4 mill. Kjøper er Alpha Tankers. Prisnivået anses å illustrere prisfall på ca. 20% i løpet av noen måneder.

Handymax. Copper Queen 46.762 dwt bygget 2001 Shin Kurushima med 4x30 t. kraner er solgt for $7,4 mill. til Taiwan.

Valopoula 45.578 dwt bygget 2000 Tsuneishi Cebu, 4x30t kraner gikk for $6,8 mill. til gresk kjøper.

Handysize. Indigo Ocean 28.749 dwt bygget 2008 Imabari, Japan, 4x30.5 t. kraner er solgt for $9,2 mill. til Hellas.

Containers.

Charles Dickens 67.601 dwt 4992 teu bygget 2005 Hanjin, S.Korea, SS/DD due 9/2015, er solgt til Daulesberg, Tyskland for $16 mill.

Zim Savannah 66.937 dwt 5075 teu bygget 2004 Hyundai, S.Korea, er omsatt for $15,5 mill.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).