22.12.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Ratenivået fra Midt-Østen Gulfen til Far East glapp litt utover i uken, men ligger likevel svært høyt - på WS 70 som regner ut til ca. $75.000 per dag på time charter basis. Inntjeningen i snitt for flere ruter er på ca. $66.000 per dag, og hittil i år ligger nivået på ca. $26.000 per dag mot $16.200 for hele 2013.

Periode. Core Petroleum sluttet Cosglory Lake bygget 2003 299.145 dwt for ett år til $33.000 per dag med levering i Kina.

Suezmax.

Markedet steg denne uken med gjennomsnittsinntjening for flere ruter på ca. $50.000 per dag. Ruten fra Vest-Afrika til USA bedret seg med $11.000 til ca. $44/45.000.

Aframax.

Caribs markedet til US Gulf var litt ned til ca. $24/25.000 per dag omgjort til time charter, mens inter-UK/Continent steg til ca. $40.000 per dag.

Indonesia til Japan ligger på ca. $37.000 og gjennomsnittlig inntjening for flere trades på ca. $34.000.

Clean ruten fra AG til Japan er uforandret på ca. $27/28.000 i daglig time charter inntjening.

MR Product.

Raten var litt svakere fra Europa til USAs østkyst, men likevel svært bra på ca. $28.000 per dag.

Singapore til Japan – 30.000 størrelsen – ligger på ca. $18.000 i inntjening.

LPG – VLGC.

Det har vært beskjedent med nye laster i markedet. Ratenivået fra Arabian Gulf til Japan ligger på ca. $69 per tonn, eller ned med $10 på en uke. Det fører daglig inntjening på time charter ned til under $60.000 per dag. Det som hjelper på, er bunkersprisene som er kommet ned på ca. $320 per tonn mot gjennomsnitt for 2014 på ca. $600. Antatt rate for ett års time charter ligger omtrent på samme nivå som spot akkurat nå.

Offshore.

Mot slutten av uken ble det rapportert flere AHTS slutninger til nivåer mellom £5.500 og £18.000. Før det lå markedet på godt under £10.000. PSVene som er rapportert, er i området £4-6.000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).