22.12.2014. Tank, LPG, Offshore
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VLCC.
Ratenivået fra Midt-Østen Gulfen til Far East glapp litt utover i uken, men ligger likevel svært høyt - på WS 70 som regner ut til ca. $75.000 per dag på time charter basis. Inntjeningen i snitt for flere ruter er på ca. $66.000 per dag, og hittil i år ligger nivået på ca. $26.000 per dag mot $16.200 for hele 2013.
Periode. Core Petroleum sluttet Cosglory Lake bygget 2003 299.145 dwt for ett år til $33.000 per dag med levering i Kina.
Suezmax.
Markedet steg denne uken med gjennomsnittsinntjening for flere ruter på ca. $50.000 per dag. Ruten fra Vest-Afrika til USA bedret seg med $11.000 til ca. $44/45.000.
Aframax.
Caribs markedet til US Gulf var litt ned til ca. $24/25.000 per dag omgjort til time charter, mens inter-UK/Continent steg til ca. $40.000 per dag.
Indonesia til Japan ligger på ca. $37.000 og gjennomsnittlig inntjening for flere trades på ca. $34.000.
Clean ruten fra AG til Japan er uforandret på ca. $27/28.000 i daglig time charter inntjening.
MR Product.
Raten var litt svakere fra Europa til USAs østkyst, men likevel svært bra på ca. $28.000 per dag.
Singapore til Japan – 30.000 størrelsen – ligger på ca. $18.000 i inntjening.
LPG – VLGC.
Det har vært beskjedent med nye laster i markedet. Ratenivået fra Arabian Gulf til Japan ligger på ca. $69 per tonn, eller ned med $10 på en uke. Det fører daglig inntjening på time charter ned til under $60.000 per dag. Det som hjelper på, er bunkersprisene som er kommet ned på ca. $320 per tonn mot gjennomsnitt for 2014 på ca. $600. Antatt rate for ett års time charter ligger omtrent på samme nivå som spot akkurat nå.
Offshore.
Mot slutten av uken ble det rapportert flere AHTS slutninger til nivåer mellom £5.500 og £18.000. Før det lå markedet på godt under £10.000. PSVene som er rapportert, er i området £4-6.000.
zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).