22.09.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Lite aktivitet og for mange skip førte til lavere rater i Midt-Østen Gulfen. Inntjeningen for reiser til Fjerne Østen falt til ca. $12/13.000 per dag på time charter basis.

Suezmax.

Også her er det snakk om for mye ledig tonnasje som presser ratene nedover for traden fra Vest-Afrika til USAs Atlanterhavskyst. Equivalent time charter nivå har falt ned mot $9.000 per dag. Som vi nevnte forrige uke, er dette det laveste siden mai måned.

Aframax.

Inntjeningen for frakt av 70.000 tonn fra Caribs til US Gulf er nå nede på vel $9.000 per dag.

Markedet for laster innen Nordsjøområdet holdt seg uforandret på ca. $9/10.000 per dag.

Også Indonesia til Japan laster ligger i ro, men her er inntjeningen bedre, oppunder $20.000.

Det var oppgang for clean laster 75.000 tonn fra Midt-Østen Gulfen til Japan, og nivået steg til ca. $22/23.000 per dag.

Periode. Heidmar sluttet Desh Mahima 114.686 dwt bygget 2010 for ett år til $16.000 per ag levering oktober.

Handysize – product.

Litt svakere igjen fra UK/Continent til USAs østkyst – ca. $5/6.000 per dag.

Kombinert med US Gulf tilbake til Europa var også inntjeningen dalende, ca. $11.000 per dag.

Singapore til Japan for 30.000 tonn størrelsen svekket seg til ca. $9.500 på time charter basis.

Dirty laster fra Caribs til US Gulf – 50.000 tonn – falt med 12,5 poeng, og dermed blir resultatet ca. $9/10.000.

Periode. Total chartret Alkiviadis 36.200 dwt bygget 2006 for ett år til $14.125 per dag, og Jag Aanchal 74.868 dwt bygget 2008 ble sluttet til Koch 12 måneder til $15.750 per dag.

LPG – VLGC.

Aldri før har det vært så stor interesse blant befrakterne for periode innbefraktning. Det gjelder både fraktkontrakter og time charter, ifølge en meglerrapport. Konkrete forretninger nevnes ikke, men generelt nivå for moderne 82.000 m3 skip er på oppunder $60.000 per dag for ett års time charter. Til sammenligning antas nivået for LNG carrier på 160.000 cbm å være ca. $66.000 per dag.

I 2013 var gjennomsnittet for ett års periode ca. $31.000 for VLGC og $90.000 for LNG skip.

Spot markedet for VLGC holder seg fortsatt sterkt – over $80.000 / dag.

Offshore.

De høyeste tallene kom i slutten av uken med dagrater helt opp i ca. £90.000 for riggforflytninger. PSV markedet styrket seg til ca. £15.000 i dagrater.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).