22.09.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Japanske Mitsubishi Corporation vil overta Cermaq med kontant pris NOK 96 per aksje som betyr totalt NOK 8.880 millioner for hele selskapet. Cermaqs styre anbefaler tilbudet.

Selger gamle skip. Viking Supply Ships har solgt PSVen SBS Cirrus, og fartøyet ble overlevert ny eier den 16. september. I markedet rapporteres prisen til $3,5 mill. Salget gir en positiv virkning på 3. kvartalsresultatet med NOK 0,8millioner. Skipet ble bygget i 1985 ved Liaaen og er på 2562 GT / 3.250 dwt.

Solstad Offshore har inngått avtale om salg av Normand Draupne til utenlandsk kjøper. Skipet er planlagt levert til ny eier i løpet desember 2014. Salget vil gi en regnskapsmessig gevinst på ca. NOK 27 mill. som bokføres i 4. kvartal 2014. Fartøyet er av typen AHTS bygget i 1985 ved Ulstein og er på 3385 GT og 2500 dwt. En rapport sier at prisen er ca. $7,8 mill.

Statoil rigg i opplag. Grunnet overkapasitet i riggporteføljen vil Statoil legge riggen COSL Pioneer i opplag i fjerde kvartal 2014. Riggen utfører i dag oppdrag på Visund-feltet og skal etter planen være ferdig med arbeidet i slutten av september. Riggen er på kontrakt til 2016.

BW kontraherer to LNG carriers ved Daewoo med opsjoner på to skip. Leveringene skal finne sted sent i 2017 og tidlig 2018. Skipene skal utstyres med delvis reliquefaction systemer.

Statoil ASA selger seg ned i Aasta Hansteen, Asterix og Polarled, og trer ut av to lisenser på norsk sokkel mot et beløp på US$1,3 mrd., inkludert betinget betaling.

Gjennom denne transaksjonen vil Statoil frigjøre midler fra Aasta Hansteen feltutbyggingsprosjekt, samtidig som selskapet fortsetter som operatør med en eierandel på 51%. I tillegg trer Statoil ut av Vega- og Gjøa-feltene, som ligger utenfor selskapets kjerneområder. Transaksjonen omfatter nedsalg i fire letelisenser i Vøring-området. Kjøper er Wintershall, et tysk-basert energiselskap og en veletablert aktør på norsk sokkel. Bokført gevinst fra transaksjonen ventes å ligge på mellom US$0,7 og 0,9 mrd.

Deep Sea Supplys Sea Surfer og Sea Swan skal bortbefrakes på bareboat basis for arbeid i australsk farvann. Varighet er 270 dager pluss 6 x 1 måned opsjoner. Verdien av den faste delen av kontraktene er ca. $11 mill.

Electromagnetic Geoservices annonserte tidligere en avtale med Statoil Petroleum for Norskehavet. EMGS har nå mottatt en ny kontrakt fra et olje-/gasselskap til verdi $1 mill. for oppsamling av 3D EM data i et nærliggende område. Atlantic Guardian skal utføre oppdraget.

Leveringsforsinkelsen av Sevan Developer. Forhandlingene med Cosco (Qidong) Offshore Co. Limited fortsetter, blant annet vedrørende kansellering av kontrakten eller senere leveringsdato.

Fredriksen / Trøim. I forrige spurte vi ‘Hva gjør JF så med Seadrill’. Svaret kom i helgen. Trøim går ut av både Seadrill, Archer og Marine Harvest.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-37 var 17.009 tonn (17.045 tonn uken før) til pris kr. 34,43 (35,71) per kg.

ExxonMobil forbereder å stoppe utviklingen i russisk Arktis på grunn av USAs og EUs sanksjoner mot Russland. Selskapet har fått innvilget kortsiktig lisens “to enable the safe and responsible winding down of operations”. Det betyr stopp av alle aktivitetene forbundet med joint venture prosjektet med Rosneft. Det viser tydelig hvor alvorlig den siste runde med sanksjoner er. (Hva med NADL/Rosneft?)

Kinas import av kull falt med 5% de første åtte månedene i år, og samtidig har prisene falt - med 20% for steaming kull (for energi) fra Australia. Kinas National Development and Reform Commission vil forby brenning av kull med askeinnhold på mer enn 16% eller svovelinnhold på mer enn 1% fra 2015 i folkerike byer øst i landet. Lavkvalitets kull fra Australia og Sør-Afrika skal også forbys.

Tankevekkende (også for shipping markedets utvikling) er at Kinas elektrisitetsproduksjon falt med 2% i august år/år, det første fallet på fire år. Energibasert på kull falt produksjonen med hele 11%.

Behovet for import av kull faller i tråd med økende kinesisk produksjon samt at flere nye hydrokraftverk begynte å generere kraft i sommer. Australske eksportører tror at de kan komme rundt kvalitetskravene ved vasking eller blanding av kull.

Global Ship Lease, Inc. opplyser at selskapet kjøper ett 8063 teu containerskip fra en ledende containerlinje til pris på $55 mill. Skipet er bygget i 2005 og skal av selger tas tilbake på time charter for 36 – 39 måneder til brutto $34.500 per dag. Det aktuelle skipet kan være OOCL Atlanta 99.518 dwt 8063 teu bygget 2005 Samsung H.I.

Kinas Cosco bekreftet en nybygningsordre for fem containerskip på 14.500 teu for bygging i Kina, ved Changxing Shipyard og planlagt levering i 2016/17. Totalkontrakten er på $618 mill. og etterfølger en lignende ordre i januar, men da for 9400 teu størrelsen. Alliansepartneren, japanske K-Line, har plassert en kontrakt i Japan, ved Imabari, for fem 13870 teu skip med første levering i 2018.

Libyas oljeeksport har vært utsatt for uroligheter i år, og det fører til at eksporten i 2014 ventes å bli redusert med ca. 70% i forhold til 2013.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).