22.06.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Overskudd på olje i Nordsjøen har presset prisene ned, og (bra for shipping) har ført til mer eksport til Asia. Flere VLCC’er sies å ha ligget til ankers fullastet med nordsjøolje den siste tiden fordi raffineriene i Europa ikke kan ta imot lastene. Det er også konkurranse fra Vest-Afrika der flere laster ikke har funnet kjøpere. Minst fem nordsjølaster skipes denne måneden med til Asia. Juni kan bli en rekordmåned for denne traden. Forties olje selges nå med stor rabatt i forhold til Brent – den største siden desember 2008, ifølge Financial Times.

-

VLCC ratene bedret seg fra både Midt-Østen Gulfen og Vest-Afrika. Førstnevnte gir nå inntjening opp mot $75.000 per dag omregnet til time charter og lossing Far East, og Vest-Afrika til Kina også over $70.000.

Suezmax.

En minkende tonnasje-liste for Vest-Afrika førte markedet opp i over $50.000 per dag i inntjening for lossing i Middelhavet.

Aframax.

Markedet steg videre: Caribs – US Gulf til ca. $44.000 per dag, Inter-UKContinent til ca. $78.000 og Indonesia til Japan til $67.000 per dag.

Clean laster fra AG til Japan 70.000 tonn er uforandret på ca. $36.000 per dag på t/c basis – skuffende i betraktning av at disse skipene har kostet mer å bygge.

Periode. ST Shipping sluttet Van Phong 1 bygget 2004 105.635 dwt for ett år til $22.000 per dag.

Panamax.

Markedet i Caribbean steg utover i uken der tropiske stormen Bill kanskje medvirket. Raten steg til ca. $29.000 per dag for lossing US Gulf.

Handy Product.

Markedet for 37.000 tonn last fra Europa til US Atlantic steg videre til ca. $25/26.000 tilsvarende på time charter, og kombinasjonen med US Gulf tilbake til Europa til ca. $34.000 per dag.

Time charter. Pyxis Epsilon 50.127 dwt ble sluttet til Morgan Stanley for 90 dager til $20.000 per dag.

Periode. Koch sluttet Elka Glory bygget 2002 44.481 dwt for ett år til $17.250 per dag levering Nord-Brasil.

LPG – VLGC.

I forrige uke ble det nevnt at flere slutninger var gjort med forbehold. Det viste seg denne uken at de fleste fikk ‘subjects lifted’, altså positivt for markedet. Det betyr at per-tonn raten fra AG til Japan ligger på ca. $107,- som skal gir ca. $100.000 per dag på time charter.

Positivt er det også at flere befraktere nå vurderer situasjonen slik at dette markedet kan vare lenger enn forventet, og det fører til mer aktivitet på periodefronten, både for 1, 2 og 3 år.

Offshore.

Kanskje ikke det samme drivet som uken før for forflytting av rigger, men det er vanskelig å fastslå nivåene siden de langt fleste forretningene ble gjort på privat basis. De som ble rapportert, viste £20.000 for AHTS og ca. £5.000 for PSV.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).