22.06.2015 Bulk carriers.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Capesize.

Spot markedet steg fra $5.460 til $8.670 i løpet av uken med oppgang i både Atlanterhavet og Stillehavet. Det førte til spekulasjoner i media fra et overivrig norsk aksjemarked. Markedet dabbet av i slutten av uken, slik at uken som kommer blir interessant. Flere skip som har ventet på å laste i australske kullhavner, har nok også medvirket til at ratene fikk seg et løft.

Periode. Det er positivt at befrakter og rederi nå våger å sette faste rater (ikke binding til Baltic indeksene). Mineral Dalian bygget 2009 180.171 dwt ble sluttet for 10-14 måneder til $10.250 per dag levering juli i Kina til franske EDF.

Navios Fantastiks bygget 2005 180.265 dwt ble chartret for 16-20 måneder til $13.650 dwt levering prompt i Kina.

Panamax.

Det er positivt at også denne sektoren er på oppadgående, og spot markedet nådde nesten $7.000 per dag i gjennomsnitt. I tillegg til et aktivt Sør-Amerika marked kom også Australia og Indonesia inn i bildet denne uken.

Periode. Sri Prem Veena bygget 2007 82.459 dwt ble sluttet for 12-16 måneder til $7.050 per dag levering juni i India (New Mangalore) med Clearlake Shipping som befrakter, og Cargill tok KM Shanghai bygget 2014 80.545 dwt for ett år til $7.500 per dag levering Kina prompt.

Supramax.

Også her er det bedring, og denne uken til over $7.500 per dag i snitt for forskjellige trading ruter.

Short-sea.

Markedet holdet seg uforandret på ca. $22 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, − og ca. 16,50 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).