22.02.2016 Salg.

Salg. Tank.
Aktivitet på Aframax fronten.

Isis 116.093 dwt bygget 2007 ved Universal, Japan, utstyrt med 12 tanker er solgt til Singapore kjøper for $32,5 mill. – en pris som er noe svakere enn foregående salg.

Men den er likevel langt høyere enn det som Ocean Mare 106.054 dwt bygget 2006 Hyundai Samho HI, S. Korea oppnådde, nemlig $27 mill. til Eurotankers. Salget er gjor med forbehold på selgers side (Varun, India). En grunn til prisnedgangen kan være for mange salgskandidater akkurat nå, og en annen er at SS kommer opp snart.

To Teekay skip er solgt, men her oppgis ikke prisen, men derimot t/c hyren som selger skal betale – 3 år til $23,000 per dag for det ene skipet og $22.750 for det andre. Skipene er Kilimanjaro Spirit 115.048 dwt bygget 2004 Daewoo (DSME) og Fuji Spirit 106.360 dwt bygget 2003 Tsuneishi Zosen. Kjøper er ikke navngitt.

To Panamax skip er solgt ‘en bloc’ til greske Prime Marine: La Boheme 73.672 dwt bygget 2007 ved STX, S. Korea og søsterskipet Lorelei med samme byggeår for $27 mill. hver. La Boheme ble for øvrig også rapportert solgt i desember, og da til $28 mill. men det salget gikk altså ikke i orden.

God pris for mindre skip – stainless steel tankerne Sichem Sparrow og Sichem Colibri, begge ca. 3.592 dwt bygget 2001 Ilheung, S. Korea, 11 segregeringer, solgt for $5 mill. hver til kjøper i Fjerne Østen.

Offshore
Ship Finance International Limited har solgt Sea Bear 2.854 dwt 2590 GT bygget 1999 ved Kværner Leirvik med overlevering i 1. kvartal 2016. Samtidig termineres c/p for skipet med Deep Sea Supply Plc. Selger vil motta ca. $20mill. som kombinasjon av kontanter og amortizing notes fra Deep Sea som kompensasjon for kansellering av av certepartiet. Etter salget er antallet OSV’er i SFIL redusert til fem, alle på langsiktig certeparti til datterselskap av Deep Sea Supply BTG.

Salg. Bulk carriers.
Fortsatt omsettes Capesize skip til tross for, eller kanskje nettopp derfor, et elending fraktmarked.
Brand new Fortune 182.000 dwt bygget 2016 ved Japan Marine er solgt for $35.8 mill. til Eastern Mediterranean i Hellas. Spot time time charter marked ligger fortsatt under $3.000 per dag, og dette skipet trenger vel egentlig $16/17.000.

Bulk Singapore 177.173 dwt bygget 2005 Namura, Japan er solgt for $10 mill. til Winning Shipping, Singapore – omtrent samme som ‘last done’.

Karadeniz Denizcilik kjøper nok et skip som skal ombygges til kraftverk: Kohyohsan 172.564 dwt bygget 2001 NKK til svak pris $5 mill. og ikke langt fra dagens pris ved salg til demolition.

Panamax. Epson Trader 82.656 dwt bygget 2007 Tsuneishi, Japan er solgt til Korea (Pan Ocean) for kun $7,6 mill.

Salget av dette skipet blir referert som nytt lavmål: Medi Kobe 75.924 dwt bygget 2001 Kanasashi, Japan SS/DD due 05/2016, pris $2,7 mill. Hvorfor ikke heller finne et scrapping yard: Skipets ldt er 10.013 x dagens pris $230 blir $2,3 mill ?

Supramax. Falcon Trader II 54.924 dwt bygget 2009 Oshima i Japan utstyrt med 4×30 t. kraner pluss grabber er solgt for $7,8 mill. I januar ble søsterskipet Falcon Trader I – 3 år eldre – solgt for $6,4m, altså omtrent samme pris hvis man regner levetid 23 år og null i skrapverdi.

Anne Kjersti 53.000 dwt bygget 2012 Ha Long Shipyard, Vietnam 4×36 t. kraner er omsatt for ca. $6,3 mill. – som også høres ut som ‘new low’.

Vi tar med salget av Handymax skipet Stove Tradition 46.233 dwt bygget 1998 Oshima, Japan, m/4x30t kraner til ca $3,5 mill.

Ro-Ro/Lo-Lo
Thorco Serenity 10.037 dwt bygget 2004 Kegoya Dock med 3x30t kraner er solgt for $3,6 mill.

zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL