21.04.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fafnir Offshore HF kontraherer en PSV av type Havyard 833 WE ICE ved Havyard til pris på vel NOK 350 mill. og levering i juli 2015. Skipet blir utrustet med et hybrid, batteridrift dieselelektrisk fremdriftssystem som er utviklet i samarbeid med Norwegian Electric Systems. Skipet får lengde på 89,7 m og dw på 4.250 tonn.

NFDS Offshore 2 AS  bestiller en AHTS ved NorYards Fosen for levering 2. kvartal 2015. Skipet blir av VS491CD AHTS design med lengde på 91 m. Skroget bygges i Kina. Prisen oppgis til vel NOK 650 mill.

Simek skal bygget to supply fartøyer for Fletcher Shipping, Aberdeen av type UT 755 LC til totalpris ca. NOK 420 mill. Skrogene bygges i Polen, og levering ex Simek bli i april 2015.

Prosafe har fått forlenget kontrakten med Swiber for Safe Astoria med 43 dager med kontraktsverdi $4,7 mill.

Safe Bristolia skal arbeide ca. 4 måneder for ConocoPhillips i forbindelse med Judy plattform i UK sektor, og skal deretter tilbake til BG Groups Everest plattformen for en periode på 3 måneder.

Aker Solutions vant en kontrakt til verdi NOK 14 mrd. fra Total for å fremskaffe subsea produksjonssystem for Kaombo Block 32 utviklingen i Angola. Aker Solutions skal levere 20 undervannsmanifolder og 65 vertikale brønnsett. De første leveringene er planlagt for andre kvartal 2015.

Aker Solutions har også vunnet en $300 mill. kontrakt fra Petrobras for Brasils offshore felt. Oppdraget involverer levering av åtte manifolder designet for dyp på 2.500 meter. Første levering er i 2016.

Golden Ocean Group Limited har kjøpt et Panamax nybygg resalg som bygges i India ved Pipavav Defence & Offshore Engineering Company. Overtakelse skal finne sted i andre kvartal i år. Skipet får navnet Golden Ruby og er innkjøpt fra en tredje part.

Shell utsetter offshore prosjekt i Norge grunnet høye kostnader. Det gjelder Ormen Lange som er et av de største gassfeltene på norsk sektor. Planene var å bruke svære kompressorer på havbunnen. Statoil gjennomfører et lignende prosjekt på Åsagard til pris nesten 15 mrd. kr. Dette skal være i gang i 2015. Ifølge Shell:  “the decision was based on an updated economic assessment”.

TTS Group ASA har gjennom TTS Marine AB i Sverige fått bekreftet leveranse av fire skipssett lastadkomst-utstyr til fire post-Panamax bilskip, med en samlet verdi på NOK 209 mill.  Kontraktene er med Hyundai HI i Sør-Korea og Tianjin Xingang Shipbuilding HI i Kina. Hvert verft har for tiden to post-Panamax bilskip under bygging. Leveransene vil bli fullført i løpet av 2015 og 2016.

TTS Marine Inc. har inngått en kontrakt med Global Container Terminals i New Jersey, USA om leveranse av utstyr for containerhåndtering. Kontraktsverdien er ca. NOK 65 mill. Global Container Terminal er blant de største terminaloperatørene i Nord-Amerika. I forbindelse med utvidelse av terminalen fokuseres det på avansert teknologi og utstyr. Det er besluttet å bruke TTS’ kassettsystem og transliftere for transport fra containerhavnen til omlastingsterminalen. Leveransen er planlagt ferdigstilt i juni i 2015.

Stril Explorer (Reach Subsea) skal utføre lett konstruksjonsarbeid i Nordsjøen for Exxon Mobil. Reach Subsea har videre inngått ytterligere samarbeidskontrakter med MMT for leveranse av ROV-tjenester. Total verdi på kontraktene er ca. NOK 15 mill.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-15 var 19.722 tonn (17.313 tonn uken før) til pris kr. 44,35 (44,01) per kg.

GAIL (India) Ltd vil snart igangsette innbefraktning av ni LNG carriers på 20 års kontrakter til verdi ca. $5,7 mrd. for transport av gass fra Sabina Pass og Cove Point i USA. Dette vil skje i et globalt tender, og skipene må være moderne enheter i størrelsen 170/180.000 cbm som skal leveres innen 2018 når eksport fasilitetene skal være klare.

Iran har sannsynligvis eksportert mer olje i mars enn de vestlige sanksjonene tillater – for 5. måned på rad. Dette ifølge IEA. Iran har tillatelse til å eksportere gjennomsnittlig 1,05 mbd i 6-måneders perioden frem til 20. juli. I februar var tallet 1,65 mbd, og mars har trolig det samme.

Det synes som om det er den australske lysten til å eksportere stadig mer jernmalm grunnet pågående gruve ekspansjoner, mer enn det kinesiske ønsket om økt import, som har drevet markedet i mars. Kinas import nådde da 74 mill. tonn som førte til at importen i første kvartal var 19% høyere enn samme periode i fjor.

World Steel Association forventer at stål etterspørselen vil stige langsommere fremover med lavere forbruk i Kina og anslår den globale veksten for 2014 til 3,1%, ned fra 3,6% i 2013. WSA tror at Kina har kommet til slutten på en periode med hurtig vekst i forbruket, og etterspørselsveksten vil bli på 3% i 2014 mot 6,1% i fjor.

Hapag-Lloyd AG skal kjøpe majoriteten av chilenske Cia. Sud Americana de Vapores SA (CSAV) og blir dermed verdens 4. største container shipping company. Hapag-Lloyd har 151 skip og CSAV 50.

De syv største containerhavnene i Frankrike hadde vekst på 5,3% i 2013 med 4,2 mill. teu. Le Havre er den største med 7,9% økning i box handling til 2,5 mill. teu. I Tyskland kunne Hamburg notere seg for 4,4% økning i 2013 til 7,5 mill. teu.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).