20.10.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Markedet fra Midt-Østen Gulfen holdt seg denne uken også med inntjening over $30.000 per dag til Fjerne Østen. Ratene steg også for laster fra Vest-Afrika til Kina. Den generelle inntjeningen for flere ruter var ca. $29/30.000.

Periode. Petroineos sluttet Ashna 301.000 dwt bygget 1999 som lagerskip for 18 måneder til $27.100 per dag med levering i AG.

BP tok Arion bygget 2001 308.000 dwt for ett år til $28.500 per dag.

Suezmax.

Vest-Afrika/US Atlantic utviklet seg litt svakere, men gir fortsatt time charter resultat på ca. $31/32.000 per dag. Den generelle inntjeningen for flere ruter var ca. $34/35.000 i snitt.

Periode. Navig8 sluttet 17 February 160.390 dwt bygget 2008 for ett år til ca. $23.000 per dag, mens Astro Perseus 159.116 dwt bygget 2004 ble sluttet til BG også for ett år til $21.750 per dag.

Aframax.

Markedet i Caribs for reiser til US Gulf gjorde et byks til ca. $28.000 per dag i inntjening. Reiser inter-Nordsjøen holder seg på ca. $19.000 equivalent på time charter basis, og Indonesia til Japan ligger uforandret på ca. $21/22.000. Gjennomsnittet for flere trading ruter økte til ca. $23.400 per dag.

Clean markedet i AG bedret seg for både LR1 og LR2 til ca. $22.000 hhv. $27.000 per dag for laster til Japan.

Stor periode aktivitet med blant annet: Minerva chartret Stena Atlantica og Stena Antarctica begge bygget 2006 på ca. 114.895 dwt for 5 års bareboat til $11.500 per dag.

Clearlake chartret Aegean Power og Aegean Nobility begge bygget 2007 på ca. 115,800 dwt for 30 måneder til $20.200 per dag.

Aqualeader 115.000 dwt bygget 2011 ble chartret til Flopec for 12 måneder til $19.500 netto per dag.

Handy product.

5 poeng opp for 37.000 last fra Europa til US Atlantic betyr ca. $12.000 per dag. Kombinert med last tilbake fra US Gulf til Europa er rundtur resultatet ca. $17.000 per dag – en økning fra uken før med nesten $4.000.

50.000 tonn dirty fra Caribs til US Gulf bedret seg til ca. $17.000 per dag i inntjening.

Periode. ST Shipping sluttet Hai Tun Zuo bygget 2010 75.568 dwt for ett år til $15.800 per dag.

LPG – VLGC.

Traden fra AG til Japan er en av dem som ofte nevner viktigheten av bunkersprisen – naturlig nok. Det betyr at rederiene akkurat nå kan glede seg over den siste utviklingen i olje- og bunkersmarkedet.

Samtidig stiger også ratene igjen etter en periode med nedgang (og ventetid på last for noen skip), og inntjeningen for et moderne skip på time charter ligger midt på $80.000 tallet.

Offshore.

Markedet tok seg opp igjen med flere ‘rig moves’ med stor variasjon i dagratene fra £90.000 til £30.000. PSV markedet ligger på ca. £11.000.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).