20.10.2014 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kleven har sikret seg en viktig ordre for bygging av seks AHTSer for Maersk Supply Service. Rederiet har opsjoner for ytterligere fire skip. Markedet for bygging av offshore skip i Norge har som kjent vært svakt i 3. kvartal (Nybygg lokalt og globalt – i 3. kvartal 2014), så dette er en viktig ordre.

Skipene er av SALT 200 AHTS design med lengde på 95 m og skal leveres fra 4. kvartal 2016 til 3. kvartal 2017. Dessverre oppgis ikke kontraktspris.

Nylig sikret også Marin Teknikk seg en ordre med Maersk Supply Service. Det gjaldt bygging av fire Multi-functional Subsea Support skip av MT 6027 design med Cosco (Dalian) Shipyards Co. Ltd. Kontrakten inneholder flere opsjoner.

Først Tank (Frontline Management og Tankers International LLC) og så Bulk med merger planer for Golden Ocean Group Limited og Knightsbridge Shipping Limited. For sistnevnte vil det sammenslåtte selskapet få en moderne flåte på 72 skip, hvorav 36 er under bygging. Fusjonen har forbehold om godkjennelse fra aksjonærene i selskapene.

Solvang med partnere har solgt og levert skipet LPG/C Clipper Skagen på 15.000 cbm, semi-ref LPG, bygget i 1989. Solvang hadde en 20% andel i skipet. Salget har ikke vesentlige resultateffekter for regnskapet til selskapet.

TTS Group ASA har, gjennom sitt datterselskap TTS Marine AB i Göteborg, inngått tre nye kontrakter for levering av passasjer- og lasteadkomstutstyr for cruiseskip. Den totale ordreverdien på kontraktene er ca. 72 mill. kr. Kontraktene er inngått med to forskjellige europeiske skipsverft.

Electromagnetic Geoservices har mottatt et letter of intent til verdi $6,8 mill. fra et internasjonalt oljeselskap for 3D EM data acquisition i Malaysia. Dette er det første av flere nye prosjekter i Asia. Survey skal utføres av BOA Thalassa.

Etter avtale med Cosco skal leveringen av Sevan Developer utsettes med 12 måneder pluss gjensidige opsjoner som kan utsette leveringsdatoen med totalt 36 måneder fra 15.10.2014.

Havfisk selger Rypefjord til et utenlandsk rederi for cirka 41 mill. kr. Fartøyet ble bygget i 2001 ved spanske Astilleros Gondan, har lastekapasitet på 414 m3 og BT på 699Maskineriet er type MaK 6M25 på 2500 hk. Fartøyets bokførte verdi var ca. 40 mill. per 30. september 2014. Overlevering er planlagt til fjerde kvartal 2014.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-41 var 17.134 tonn (17.554 tonn uken før) til pris kr. 34,40 (35,57) per kg. I uke 41 i fjor var prisen 35,68.

Kinas største skipsbygger, China State Shipbuilding Corporation, skal samarbeide med Carnival for bygging av cruise skip. Partene har undertegnet et MoU som skal føre til bygging av Kinas første ‘world-class cruise ship’. Italienske Fincantieri (eier av Vard verftene) blir muligens også part i avtalen. Carnival tror at Kina vil bli verdens neststørste cruise marked etter USA.

Byggevirksomheten i Kina ligger 17% lavere enn fjoråret når det gjelder gulvareal under bygging, og fullførte nye boliger er ned med 30%. Mens importen av jernmalm har økt med 18%, har stålproduksjonen bare steget med 5%, og stålprisene har falt med 5-10%. Eksporten av stål har derimot økt med 37% - til hvor, mon tro?

Denne uken falt oljeprisen (WTI) for november under $80 per fat – laveste siden juni 2012. Så sent som i juni i år var prisen $115. De siste dagene i uken økte prisen noe igjen.

Har skjedd før. Tilbake til sommeren 2008 falt prisen fra $144 per fat til $33 i desember samme året. Innen slutten av 2010 var prisen igjen over $100.

Kalkulert risiko kan det kalles når Saudi Arabia ikke vil redusere oljeproduksjonen mens prisene faller og etterspørselen er svakere. Det spekuleres i om Saudi vil vise verden hvem som er sjefen siden USA ligger an til å passere landet i produksjonsvolum (med den høyeste produksjonen på 28 år). Saudi kan leve med langt lavere oljepriser enn noen andre (bortsett fra Kuwait), og hvis uviklingen fortsetter, kan det bli kjedelig, ikke bare for skiferutvinningen i USA, men også for land som Iran og Russland.

Kashagan (populært kalt ‘cash all gone’) oljefeltet i Det kaspiske hav var da det ble funnet det største i verden på tre tiår. Etter planen skulle det nå pumpe noe slikt som 1,2 mill. fat/dag, men prosjektet har utviklet seg svært ille. Da den første oljen ble pumpet for ett år siden, 8 år etter planen, varte produksjonen bare noen uker før giftig gass lekket ut. Det siste er at gjenoppstart først blir i 2016. Prosjektet har kostet $43 mrd., eller $30 mrd. mer enn det opprinnelige budsjettet. Oljeselskaper som Exxon, Shell, Total og Eni er alle partnere i prosjektet.

Internation Energy Agency nedjusterer stadig olje etterspørselsveksten i verden både for 2014 og 2015 – så også i den siste månedsrapporten. Det samme gjør flere av de største olje traderne.

UK forsøker å stoppe russiske Mikhail Fridman fra å kjøp gassfelt i Nordsjøen med referanse til sanksjonene. Det betyr at disse også slår inn for ikke-regjerings kontrollerte russiske selskaper. Fridman forsøker kjøpe tyske RWE Dea, men et slikt kjøp kan nå trekke i langdrag. Tysklands regjering klarerte overtagelsen i august, men UK har ikke ustedt ‘comfort letter’.

Et amerikansk meglerfirma opplyser at EU dropper planene om å klassifisere canadisk tjæresand som som sterkt forurensende. Dette kan åpne døren for fremtidig eksport av oljesand til Europa og gir ny giv til planene for East Energy rørledning fra Alberta til Atlantic gjennom Saint John i New Brunswick.

Kina øker import avgiftene for kull i et forsøk på å støtte hjemmeproduksjonen som lider under fallende priser. Dette kan virke negativt inn på bulk markedet.

Australske gruver pøser på med jernmalm, Rio Tinto økte produksjonen i 3. kvartal med 5% fra foregående kvartal til 76,8 mill. tonn. Produksjon for året hittil ligger 11% over fjoråret. Landets 3. største jernmalmprodusent, FMG, økte produksjonen med 60% år/år i 3. kvartal. Det ventes at produksjonsveksten i Australia vil føre til 10% økning i den globale jernmalm traden i 2014.

Containerhavnene Long Beach og Los Angeles har store congestion problemer som kan ha blitt forårsaket av store volumer. Avtalen med fagforeningen har utløpt og kan også ha betydning for utviklingen. For Los Angeles var september den beste måneden siden august 2006, og container volumet steg med 9% fra samme måned i 2013 til 775.133 teu. For 2014 – 9 måneder – er veksten på 7,8%.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).