16.11.2015. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Godt med aktivitet i Midt-Østen Gulfen, men raten til Far East falt likevel med 2,5 poeng til WS 62,5 som regner ut til ca. $69.000 per dag på time charter basis.

Suezmax.

Mindre aktivitet brakte raten fra Vest-Afrika til USA eller Middelhavet til $41-43.000 per dag. Markedet for inter-Middelhavet laster falt med $11.000 til ca. $61.000 per dag omregnet til time charter.

Nordic American Tankers nyter godt av det sterke Suezmax tankmarkedet som gir ca. $35.000 per dag per skip mot en cash break-even rate under $12.000 per dag. Dette ga rederiet operating cash flow på $49,1 mill. i 3. kvartal 2015. Flåten består nå av 26 skip inkludert to nybygg.

Aframax.

Caribs - US Gulf traden stryket seg ytterligere, og inntjeningen er nå ca. $52.000 per dag.

Dårlig vær får æren for at Nordsjømarkedet økte med 10 WS poeng og innbringer nå ca. $52.000 per dag (også for denne traden).

Indonesia til Japan holder seg på ca. $31.000 per dag.

Clean laster på 75.000 tonn fra Midt-Østen Gulfen til Japan svekker seg videre til ca $18.000 i daglig inntjening.

Panamax laster på 50.000 fra Caribs til US Gulf tonn økte betydelig med tilsvarende t/c på ca. $33.000 per dag. Én grunn sies være forsinkelser gjennom Panama-kanalen.

Handy product.

Betydelig forbedring i Atlanterhavet med ca. $20.000 per dag vestgående fra Europa til USA for 37.000 tonn, og ca. $30.000 (opp fra $17.000 uken før) for rundtur kombinasjonen med last tilbake til Europa fra US Gulf.

Periode. BP chartret to skip: Valle Di Castiglia 40.218 dwt bygget 2001 for ett år ‘in direct continuation’ til $16.400 per dag og Valcadore 37.481 dwt bygget 2008 for 1 år option 1 år til $17.000 per dag – også her i direkte fortsettelse av nåværende charter.

LPG – VLGC.

Optimismen i begynnelsen av uken varte ikke lenge, og Baltic Index falt til ca. $61 per tonn for last fra Midt-Østen Gulfen til Japan. Det fører time charter return per dag ned til midt på $50.000-tallet. Det var mye aktivitet i Atlantic fra US Gulf til Japan, samt laster fra Vest-Afrika og Algerie. Markedet beskrives som ‘cat-and-mouse game’ for tiden.

Periode markedet har svekket seg, og antatt rate for ett år nærmer seg $50.000 pe dag.

Offshore.

Begynner lavere tilførsel av tonnasje å virke? Rigg forflytning ble gjort til nærmere £11.000 og PSV’er ble rapportert til dagrater på £5.000-tallet.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).