16.11.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nybygg - Kina dominans. Per 30. september hadde Vard Group en ordrebok på 31 skip. Her er noen av de største kinesiske byggerne av OSV’er. (Det er verd å merke seg at så vidt vites bygger disse skrogene også). Det fremkommer at per november 2015 har Fujian verftene en liste på 99 nybygg, og de fleste entrer markedet i 2016. Tre Guangzhou verft står oppført med til sammen 53 enheter, og Sinopacific Zhejiang har 30 fartøyer i ordre. I samme størrelse er Xiamen med 33 enheter, mens Guangxin kan skilte med 23 nybygg, Wuchang med 18, Cosco Guangdon med 17 og Shanghai Zhenhua 15 nybygg.

-

Salg. Tank.

En del aktivitet i product markedet for både Hanydysize og Aframax.

VLCC. Cosmic Jewel 300.955 dwt bygget 1997 Mitsubishi, Japan, DD passed 8/2015 er solgt til Kina for ca. $30,1 mill. God pris.

Frontline Ltd. og Ship Finance International Limited er enige om å avsluttet det langsiktige certepartiet for Suezmax skipet Mindano. Sistnevnte har inngått avtale om salg av skipet til tredjepart med overtakelse planlagt for desember. Netto inntekt av salget er ca. $17,9 mill. etter betaling av kompensasjon til Frontline på ca. $3,3 mill. Etter dette er antallet skip på c/p fra Ship Finanace til Frontline redusert til 14 (12 VLCCs og to Suezmaxer).

Markedet rapporterer salget av Mindanao 159.211 bygget ved Daewoo i 1998, dobbelt skrog, til pris $21 mill. Prisen indikerer en svak reduksjon, men det er ikke mer enn 1,5 år siden prisen ville vært $6-7 mill. lavere.

Aframax. Explorer (IMO III) 105.715 dwt bygget 1999 Namura Shipbuilding, zinc coated er solgt for $15,75 mill. Noe skuffende pris.

Product. Rainbow Quest 47.221 dwt bygget 1999 Onomichi, Japan, pump room type, er omsatt for ca. $10 mill. til gresk kjøper.

En bloc salg av Torm Anne 45.507 dwt og Torm Gunhild 45.457 dwt begge bygget 1999 Halla Samho, S.Korea er solgt for ca. $10,5/10,8 mill. hver til gresk kjøper.

Elbtank Denmark (IMO III) 37.383 dwt bygget 2002 Hyundai Mipo er solgt, og prisen rapporteres som både $12 og $11 mill. Kjøper er i Indonesia. Skipet beskrives som ‘Boston beam’ (= max. bredde 90 fot).

Frida Maersk 31.687 dwt bygget 2001 Hanjin, S.Korea, SS due 5/2016 er solgt for ca. $12/12,5 mill. til kjøper i Fjerne Østen.

BTS Tankers (Broström) er kjøper av to IMO II skip Ardmore Calypso 17.589 dwt og Ardmore Capella 17.567 dwt begge bygget 2010 ved Hyundai Samho, Korea for $19,25 mill. hver

Salg. Bulkers.

Det har vært bra med aktivitet til tross for det trøstesløse fraktmarkedet – men kanskje øyner noen seg muligheten til billige kjøp?

Cape. Aurora Venus 180.274 dwt bygget 2009 Koyo Dock, Japan er solgt for $25 mill. Det betyr ytterligere prisnedgang.

Ned i pris var også salget foregående uke av Churchill Bulker 179.362 dwt bygget 2011 Hyundai til pris $28,5 mill. til Diana Shipping Inc. Dette skipet ble også rapportert solgt i august og da for $37 mill. – et salg som altså feilet.

Nisshin Trader 172.517 dwt bygget 2001 NKK Corp. er solgt for conversion til kraftverk for $9,3 mill. til Karadeniz Denizcilik i Tyrkia. Kjøper sies å være i forhandlinger med flere skip.

Panamax. Generelt sett er Panamax prisen for 10 år gammelt skip kommet ned på estimert $9 mill. som er det laveste nivået siden desember 2001.

Tiare 83.688 dwt bygget 2009 Sanoyas er solgt til pris ca. $14,5/14,8 mill. til gresk kjøper. Skipet ble også rapportert solgt i september og da til høyere pris, $17,5 mill. Godt eksempel på prisutviklingen.

Brunhilde Salamon 75.940 dwt bygget 2001 Kanasashi , Japan gikk for $5,1 mill. til kinesisk kjøper. Et lignende skip ble solgt i september for $1,7 mill. mer i pris.

Sjøsatt i 2012 – nå solgt på auksjon ‘as is’ visstnok ikke helt ferdig utrustet med byggeår 2015: C. Mowbray og C. Robson begge ca. 76.000 dwt bygget ved Jiangsu Rongsheng, Kina $9 mill. hver. Mulig sammenligning: 2-år gamle Grain Pearl 81.600 dwt bygget Kina ble solgt på auksjon i august for $17,2 mill.

Klaveness Selfunloaders selger fem selvlossere til nord-amerikanske Algoma Central Corporation og CSL Group Inc. for $190 mill. totalt. Det dreier seg om Balchen 71.348 dwt bygget 2013 Chengxi Shipyard, søsterskipet Balto, Baldock 75.569 dwt bygget 1981 Mitsui (senere ombygget) og søsterskipene Barkald og Balder 49.463 dwt bygget 2002 ved Oshima.

Avtalen sier at Algoma og CSL kjøper to skip hver, Balchen og Baldock til Algoma - Balto og Barkald til CSL, mens Marbulk Shipping (50/50 JV med de to partene) ett skip (Balder). Kontrakten har subjects som skal løftes i desember 2015. Salget gir selger estimert bokført gevinst på ca. $30 mill.

Ultramax. Star Aquarius ca. 60,000 dwt bygget 2015 Kure, Japan, 4x30 t. kraner er solgt for $23 mill. til gresk kjøper. (Sies være ‘off-market deal’).

Supramax. En bloc deal Galveston og Byron begge 51.201 dwt bygget 2002 hhv. 2003, New Century, Kina 4x30 t. kraner er solgt til ukrainsk kjøper for totalt $12,1 mill. (split $5,8 mill. hhv. $6,3 mill.) Som vanlig svake priser for ‘built in China’.

Handysize. Great Dream 33.745dwt bygget 2004 Oshima SB, 4x30 t. kraner er omsatt for $7,3 mill. til Far Eastern kjøper – altså bedre pris enn de to ovenfor til tross for forskjellen i størrelse.

Roro/Passasjer

Tallink Grupp har inngått sale/charter-back deal på b/b med Medinvest (Corsica Ferries Group) for Roro/passasjer fergen Superstar på ca. 36277 GT, 5.000 dwt, ca. 2000 pax. bygget 2008 Fincantieri Ancona. Salgsprisen er euro 91,5 mill. Skipet skal fortsette på Tallinn-Helsinki route shuttle service til begynnelsen av 2017. Da vil den nye LNG fergen overta. Salget gir Tallink bokført tap på ca. Euro 7,6 mill.

Containers

Joseph Conrad 50.300 dwt 4250 teu bygget 2009 Jiangsu New YZJ er solgt for $16 mill. til Rickmers.

Resirkulering.

Rolige tilstander. Det tar tid for selgerne å innse at fjorårets priser ikke vender tilbake. Cirka priser nå er $290 per ldt (light displacement tons) for tankers og $280 for tørrlast. Det forventes at store containerskip og Capesize bulkers vil dominere resten av året, men det er vanskelig å finne kjøpere. Stålmarkedet faller videre, og lokale aktører på dette markedet legger press på regjeringene i Bangladesh og Pakistan for å forhindre import av billig kinesisk stål.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).