16.03.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg. Tank.

Onassis Group rapporteres som kjøper av to VLOOs (very large ore oil carriers), Selma B og Camilla T, begge ca. 319.869 dwt bygget ved Hyundai i 2010 hhv. 2011. Prisen ligger på ca. $80 mill. per skip, og disse skal etter sigende ombygges til rene tankskip (VLCC’er).

En eldre VLCC med dobbelt skrog, Universal Prime på 301,163 dwt bygget 1997 Hyundai HI, er solgt til over $31 mill. til Kina. Prisen, hvis riktig, oppfattes i markedet som forbausende høy.

Intern deal. BW Offshore har solgt VLCCen BW Opal 320.000 dwt bygget 2012 for $85,5 mill. til BW Group. Transaksjonen er gjort basert på uavhengige prisvurderinger og teknisk inspeksjon av skipet. Avtalene inneholder en opsjon for BW Offshore til gjenkjøp av skipet som gjelder frem til 1. kvartal 2017. BW Group eier 49.75% i BW Offshore

To nybygg som bygges ved Hyundai Mipo, bnr. 2455 og 2456, ca. 50.000 dwt er solgt til Tankerska Plovidba, Croatia for $36,5 mill. hver.

To Norden MR tankers skal også være solgt for $36,5 mill. hver, men her til Compania Chilena de Navegacion Interoceanica (CCNI). Navnene på skipene er ennå ikke kjent, men de to skipene skal være blant disse: Nord Strong, Nord Steady, James Cook og Nord Stability. Alle er på ca. 49.996 dwt og er bygget i 2013 ved STX SB. Prisen holdes oppe ved et 5- års charter til ENAP der ratene skal ligge over markedet.

Offshore.

Flere nybygg er solgt til navngitte kjøpere, men uten at pris rapporteres: Hull no. SK207 (AHTS) ved Wuhu Shipyard for levering 2016 til Topaz Energy, bnr. 603 ved Xiamen Shipbuilding for levering i 2015 går til Marco Polo og en AHTS, Lachung, bygget ved Fujian Southeast SY er solgt til Global Offshore Services.

Salg. Bulkers.

Noen kjøpere forsøker å dra nytte av det svake markedet.

Baltic Tiger og Baltic Lion begge ca. 179.185 dwt bygget 2011 hhv. 2012 ved Hyundai er solgt for $32 mill. hver til greske Navios. Prisen er omtrent som ventet på dagens marked.

Cape Stork 171.039 dwt bygget 1996, Imabari, Japan er solgt til Kina for pris ca. $7,65 mill.

Evalend Shipping har solgt tre eldre enheter for $11 mill. en bloc: Go Public 71.761 dwt bygget 1993 Hitachi, Go Trader 45.693 dwt bygget 1996 Tsuneishi og Go Star 43.656 dwt bygget 1994 Tsuneishi. Splitten skipene i mellom oppgis som $3,3 mill., $4,3 mill. og $3,4 mill.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).