15.12.2014. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Markedet strammet seg til igjen, og ratenivået fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen steg til ca. 77/78.000 tilsvarende time charter per dag, hvilket er høyeste inntjening siden juni 2010 ifølge våre opplysninger. Gjennomsnittlig inntjening for flere VLCC trades steg til ca. $65.000 per dag.

Suezmax.

Det sterke fraktmarkedet fortsetter med gjennomsnittlig inntjening ca. $37/39.000 per dag, og traden fra Vest-Afrika til US Atlantic er på ca. $33/34.000. Markedet steg også i Middelhavet/Svartehavet.

Periode. Aias 150.393 dwt bygget 2008 er sluttet til Repsol Trading for 3 år til $26.500 per dag.

Aframax.

Også her steg ratene i Middelhavet - til ca. $35/40.000, mens laster innen Nord-Europa holdt seg på ca. $28.000 per dag.

Caribs markedet var litt ned, - på ca. $26/27.000 per dag. Gjennomsnittet for flere Aframax ruter kom ut på ca. $34.000 per dag denne uken.

Clean traden fra AG til Japan svekket seg imidlertid for 75.000 tonn størrelsen til ca. $26.000 per dag.

Handy product.

Ratene for laster fra Europa til US Atlantic steg videre, og nå til ca. $32.000 per dag. Denne leg’en i kombinasjon med last fra US Gulf tilbake til Europa regner ut til ca. $43.000 per dag på rundtur basis. Tar man gjennomsnittet for flere MR trades er inntjeningen nå oppe i ca. $25.000 per dag.

Periode. Arionas 36.725 dwt IMO II/III bygget 2006 er sluttet til CMTC for 13/15 måneder til $15.000 per dag.

LPG – VLGC.

Befrakterne har overtaket for tiden, og raten fra Midt-Østen Gulfen til Japan har falt til ‘hi $70s’ per tonn. Dette regner ut til lavt på $60.000 tallet per dag på time charter basis. Noen skip er til og med villig til å slutte laster som innebærer betydelig ventetid (uten betaling).

LNG – periode raten for ett års time charter tenderer nedover igjen til ca. $67.000 per dag.

Offshore.

Markedet synes svært tynt p.t. og fortsatt gjøres mange forretninger på P&C basis. De siste rapporterte slutningene forteller at nivået er godt under £10.000 for både AHTS og PSV – for sistnevnte ca. £5/6.000 per dag.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).