14.12.15 Salg.

Salg. Tank.
Med de fantastiske tankratene som oppnås for tiden, skulle man tro at kjøperne stod i kø for å skaffe seg tonnasje. Det er muligens tilfelle, men de synes ikke villig til å betale det som selgerne ber om. Følgelig er det meget rolig for de store råolje tankerne i form av nye salg.

Aframax. Teekay Tankers er selger av disse to: Americas Spirit 111.900 dwt bygget 2003 Hyundai HI til pris $28 mill. inkl. charter som ligger over markedsrate – og – Fuji Spirit 106.400 dwt bygget 2003 Tadotsu Tsuneishi til samme pris og med charter. Kjøpere er basert i Hellas.

På kjemikalietank sektoren har ‘europeisk’ kjøper anskaffet seg fire IMO II skip, Glen, Fen, Ben og Moor, alle ca. 12.934 dwt bygget 2006 (3) og 2005 (1) ved Samho Tongyoung for $9,2 mill. per skip.

TankChem IMO II. Loki og Sif begge ca. 10.048 dwt bygget 2001 hhv. 2002 ved Yardimci Deniz i Tyrkia ble solgt til Midt-Østen kjøper for $6 mill. hver.

Salg. Bulk.
Brasilianske Vale selger fire av de ofte omtalte 400.000 dwt Very Large Ore Carriers: Ore China 400.606 dwt bygget 2011, Ore Hebei 400.535 dwt bygget 2012, Ore Shandong 400.000 dwt bygget 2012 og Ore Dongjiakou 400.606 dwt bygget 2012 – alle bygget ved Jiangsu Rongsheng i Kina. Kjøper er ICBC Financial (Industrial and Commercial Bank of China), og prisen $423 mill. en bloc. Som ny har prisen for disse skipene blitt oppgitt til alt fra $140 til $110 mill. per skip. I betraktning av det, samt at markedet er i elendig forfatning for tiden, er de oppnådde prisene forbausende gode. Kanskje inneholder salget betingelser som ikke blir rapportert?
Semmenligningsvis oppnådde Katsura 207.700 dwt 5 år gammel $60,4 mill. tilbake i august, riktignok kombinert med 20 års time charter. Men likevel synes Vale skipenes pris ‘over the top’.

Star Bulk Carriers selger to Capesize skip bygget 2015 ved JMU Ariake og to Panamax skip bygget 2014 JMU Tsu shipyard i Japan til to greske selskaper. Totalprisen er $122 mill., men breakdown av prisene opplyses ikke. Uansett synes dette rimelig i betraktning av at nybygg prisene i dag er ca. $46.5 hhv. $25,8 mill. – og de har falt siden disse skipene ble kontrahert.
Skipene er Deep Blue 182.608 dwt, Indomnitable 182.476 dwt, Magnum Opus 81.022 dwt og Tsu Ebisu 81.001 dwt.

Disse salgene er skuffende prismessig:
Pierre LD 171.900 dwt bygget 2005 Daewoo, S.Korea er nå solgt for $12,35 mill. basis ‘SS Passed’ til Chartworld Shipping.
Bulk Australia 170.600 dwt bygget 2003 Sasebo, Japan er omsatt for $9,4 mill. til New Shipping.

Panamax. Maritime Hareshio 75.740 dwt bygget 2006 Sanoyas måtte nøye seg med pris lavt på $8 mill-tallet fra gresk kjøper. Det betyr nytt prisfall på ca. $1 mill. fra forrige sammenlignbare salg.

Uken før ble Archimedes 81.123 dwt bygget 2011 Hyundai HI solgt for $14,2 mill. til Hellas. Også det markerte ny ‘low’ for denne typen/alderen i denne fasen av markedsutviklingen.

Handysize. Amine Bulker og Sofie Bulker begge ca. 28.500 dwt bygget 2007 Shin Kochi Jyuko, utstyrt med 4×30 t. kraner, ble solgt for ‘high $6 mill.’ hver til gresk kjøper. Selger er danske Lauritzen Bulkers.

Offshore.
PSV Highland Star 3.075 dwt bygget 1991 Brattvaag Skips er solgt til Seaport International Shipping til ikke rapportert pris.
Offshore Accommodation fartøyet Wind Perfection 2.880 dwt bygget 1982 A.G. Weser er solgt til Moby Lines for conversion.
AHT Jaya Mermaid 3.880 dwt bygget 2007 Tuong Aik Shipyard, Malaysia er solgt til India.

zachs@skipsrevyen.no
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL