13.01.2014 Tørrlast.

 

Den amerikanske korneksporten økte med 68% i desember fra samme måned året før. Det var tredje måneden på rad med stor oppgang.

 

 

Capesize.

Vognen som trekker hesten? Som vi var inne på siste uken før jul, utviklet markedet seg noe merkelig, og vi undret oss på om det var influert av freight furtures (FFA) traderne. Man skulle tro i et normalt marked at det fysiske markedet bestemmer. FFA traderne hadde vært svært optimistiske for 4. kvartal og tilsvarende negative for det kvartalet som nå er påbegynt.Denne uken ble time charter spot markedet halvert fra $33.500 til $17.450 per dag. FFA for hele 1. kvartal var på $13.000/13.500 kjøper/selger på torsdag.

 

Panamax.

Spot markedet falt videre og nå til like under $13.000 per dag i snitt.

Noen periode slutninger ble rapportert med varighet ett år til midt på $13.000 tallet med levering i Østen, mens ett skip ble sluttet med attraktiv levering (for befrakteren) nemlig ”passing Gibraltar” og oppnådde da $15.750 per dag. Kornbefrakteren Bunge stod for to av disse forretningene.

 

Supramax.

Spot time charter markedet nærmet seg $12.400 per dag, men så ut til å ha nådd en bunn i slutten av uken. Dette er ned fra $16.300 i midten av desember.

Transbulk sluttet en 52.400 dw levering Kina for 4 til 6 måneder til $11.500 per dag.

 

Short-sea.

Raten falt med 25 cents til ca. $23,50 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, – men steg med $1 til ca. $24 fra Lower Baltic til Kontinentet – for 3.000 tonns laster.

 

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

 

DEL