11.04.2016. Tank, LPG, Offshore

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

VLCC.

Etter å ha vært oppe i $70.000 i inntjening foregående uke, falt markedet denne uken til ca. $48.000 per dag for last fra Midt-Østen Gulfen til Fjerne Østen.

Suezmax.

Vest-Afrika markedet holdt seg stabilt på ca. $28/29.000 per dag for last til Middelhavet. Markedet fra Svartehvet til Middelhavet var noe bedre.

Aframax.

Caribs til US Gulf holder seg på ca. $17/18.000 per dag på time charter basis.

Det sterke Nordsjømarkedet dabbet noe av til ca. $33.000 i inntjening for korte reiser.

Også markedet i Østen, representert ved Indonesia / Japan, var noe ned, men likevel inntjening over $30.000 per dag.

Og fraktene for clean laster på 75.000 tonn fra Midt-Østen Gulfen til Japan falt til rate tilsvarende ca. $19.000 på t/c basis.

Periode. Petronas chartret Almi Spirit 105.571 dwt for 2 år til $23.000 per dag levering i Østen.

ATC sluttet Maersk Jamnagar 104.280 dwt også for 2 år til $23.000 per dag levering i AG.

Caribs markedet for Panamax størrelse, ca. 50.000 tonn, til US Gulf holder seg på ca. $19.000 per dag.

Panamax periode. Flopec har chartret fire skip for 22 måneder i forlengelse med dagens c/ps og alle til $19.700 per dag. Det gjelder Maya, Inca, Chantal og Andes – alle ca. 68.400 dwt bortsett fra Chantal som er på 74.300 dwt.

Phillips 66 sluttet Energy Challenger 70.681 dwt for 1 år til $20.500 per dag levering US West Coast.

MR product markedet bedret seg fra Nord-Europa to US Atlantic til inntjening ca. $12/13.000 per dag. Kombinert med last tilbake fra US Gulf til Europa gir rundturen ca. $20/21.000 per dag.

Periode. Tune Chemicals chartret Star Eagle 51.202 dwt for 1 år til $17.250 per dag levering Argentina.

LPG – VLGC.

Størrelsen på tonnasjelistene gjør en ikke akkurat optimistisk på kort sikt. Baltic raten har falt til $27,50 per tonn fra Midt-Østen Gulfen til Japan. Det tilsvarer ca. $20.000 per dag på time charter basis.

LNG spot nivået for 160.000 cbm size antas nå være ca. $30.000 per dag.

Offshore.

De fleste forretningene gjøres på privat basis. Noen anchor handlere oppnådde rig moves mot betaling på £15.000 per dag. PSV markedet synes ligge på £5/6.000.

Inntjeningen for Deep Sea Supplys PSV flåte viste gjennomsnittlig brutto rate på ca. $10.600 per skip per dag i mars ($10.500 i februar og $18.400 i mars i fjor). AHTS flåtens inntjening på samme basis var ca. $12.900 ($15.900 i februar og $19.400 i mars i fjor).

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).