11.04.2016 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Stena Line kontraherer fire pass-/bilferger i Kina ved AVIC Weihai med opsjon på videre 2+2 enheter. Skipene blir på ca. 40.000 GT, 3100 lanemeter og kapasitet på 930 passasjerer. Leveringene av de fire første finner sted i 2019 og 2020.

Island Offhore får nye oppdrag fra A/S Norske Shell for Island Valiant og Island Constructor på Draugenfeltet. Totalt kontraktsverdi er på ca. NOK 100 mill.

Inntjeningen for Deep Sea Supplys PSV flåte viste gjennomsnittlig brutto rate på ca. $10.600 per skip per dag i mars ($10.500 i februar og $18.400 i mars i fjor). AHTS flåtens inntjening på samme basis var ca. $12.900 ($15.900 i februar og $19.400 i mars i fjor).

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-13 var 13.750 tonn (10.405 tonn) til pris kr. 61,98 (62,51) per kg. Prisen i uke-13 i fjor var kr. 40,32.

Data for årets to første måneder viser at det ble kun kontrahert 33 skip worldwide på totalt 1,7 millioner dwt. Dette sies å være det laveste nivå som er notert for denne perioden. Til sammenligning ble det i fjor i januar og februar inngått nye ordrer for 225 skip på totalt 16,6 m dwt. (World Shipyard Monitor). Det er spesielt bulk carrier sektoren som mangler nye ordrer. Forklaringen ligger blant annet i en allerede svært høy ordrebeholdning og et meget svakt fraktmarked.

Ifølge World Trade Organisation vil den globale økonomien få sitt 5. år på rad med vekst under pari for den internasjonale handelen. Det blir dermed den verste perioden siden 1980s, mener WTO. ( Ukeblikk: samme som bulk carrier markedet ..). WTO anslår handelsveksten for 2016 på nivå med 2015, altså 2,8%. Det er også forventet at IMF vil nedgradere sitt anslag på 3,4% ganske snart. Det som har vært vanlig de tre siste tiårene er at handelsveksten har vært den dobbelte av det globale BNP. Ifølge WTO falt verdien av handelen med 13% i 2015.

Kineserne mente alvor. Antallet kontraherte very large ore carriers (VLOC) på 400.000 dwt ved kinesiske verft av kinesiske rederier de siste ukene er nå kommet opp i 26 enheter, og fortsatt pågår det forhandlinger for flere. De seks siste ble bestilt av ICBC Leasing.

Fincantieri har sikret seg fem nye cruise ordrer fra Carnival og NCL. Ordreboken går dermed helt frem til 2023. Det bør oppveie noe for den svake offshore utviklingen for Vard systemet.

MSC Cruises erklærte opsjonene for bygging av ytterligere to skip i Meraviglia klassen. Prisen rapporteres til ca. Euro 800 mill. per skip. Levering er for november 2019 og april 2020 fra STX France.

Forut for 17 april møte mellom oljeprodusentened rapporteres at at den russiske oljeproduksjonen steg med 0,3% i mars fra måneden før til 10,9 mill. fat/dag. Dette er det høyeste tallet på 29 år, ifølge landets regjering. Dermed sniker det seg inn tvil om frysing av produksjonen for Russland og Opec landene. Sjøgående eksport fra Russland og tidligere russiske land (FormerSovietUnion) anslås å vokse med 3% i år.

.. Så steg oljeprisen igjen før helgen til $41,77 per fat for Brent olje – kanskje i håp om frysing av produksjonen ?

Kineserne kommer til Hellas, og Cosco kjøper 67% av Piraeus Port Authority for €368,5 mill. og skal investere mer enn €500 mill. i nye fasiliteter der. Greske myndigheter er i gang med en storstilt privatisering av infrastruktur, inkludert operasjon av regionale flyplasser.

LNG. Produksjonen ved Chevrons Gorgong LNG prosjekt utenfor nordvest kysten av Australia ventes ikke gjenopptatt på opp til to måneder grunnet tekniske problemer. Dette skjedde kun tre uker etter at eksporten fra prosjektet startet. Gorgon er et av verdens største LNG prosjekter og skal produsere min. 15,6 mill. tonn gass per år i mer enn 40 år. Den første eksportlasten gikk til Chubu Electric Power i Japan.

Eksporten av jernmalm fra Port Hedland, Australia satte ny månedsrekord med 39,5 mill. tonn i mars, en 8% økning år/år. Det var Kina som økte importen og stod for 83% av totalen. Eksporten fra Port Hedland steg med 1% i årets første kvartal til 110 mill. tonn.

Containerskip markedet er fortsatt svakt. Ett-års raten for 4400 teu Panamax falt til $5.400 per dag i slutten av mars, mens gearless 2750 teu skip kunne oppnå $6.000 per dag. Bedre for mindre: Nivået for 1000 teu skip lå på $6850 per dag.

Containerskip kapasitet uten arbeid sies å være er historisk høyt med 7,4% av flåten.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).