11.04.2016 Bulk carriers.

Capesize.
For to uker siden skrev vi at markedet hadde problemer med å rive seg løs fra $2.000-merket. Men så skjedde det, og markedet har nå fått $5.000-merket i syne i likhet med sine mindre medsøstre. Det er malmtraden som har blomstret opp. Så får man se hvor mye hold det er i utviklingen.

Panamax.
Markedet har passert $5.000 som gjennomsnitt for spot markedet. Det betyr at med ett har spot markeadet tatt igjen nivået som ble betalt for periode de siste ukene. Korn fra østkysten Sør-Amerika er sterkt medvirkende og tiltrekker seg ballastere helt fra Singapore.
Ref. periode. For ett års varighet har raten ligget noe under $5.000, mens to år ga noe høyere betaling – siste gjort er $5.300 per dag.

Supramax.
Denne størrelsen har ledet an oppgang og har faktisk sett stigning hver dag siden 15. februar, men det gikk så sakte … men nå passerte spot nivået $5.000 midt i uken.
Periode. Ultramax skipet Young Harmony 63.657 dwt ble sluttet for 10-15 måneder med befrakters opsjon nok en 10/15 måneders periode til $5.700 per dag for den faste perioden og $6.100 deretter (hvis erklært). Befrakter er Quadra.

Short-sea.
Markedet har falt videre og nå til ca. $16,25 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, og ca. $17,50 fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.

zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL