09.05.2016 Salg.

Prisene opp og kjøperne står i kø for bulk carriers til tross for et beskjedent fraktmarked – men ned for tankers der fraktmarkedet fortsatt gir god inntjening. Stikkord: forventninger.
Det er også en typisk markedssituasjon der greske rederier ser ut til å kjøpe ‘alt’ av en viss kvalitet (bygget Japan eller Sør-Korea).

Salg. Tank.
Endelig en uke med aktivitet.

En double hull VLCC, DS Chief, 311.224 dwt bygget 1999 Hyundai HI er solgt for $25,25 mill. til Singapore kjøper – prisen er på linje med salg som ble gjort i februar og langt lavere enn tilsvarende salg gjort i november i fjor.

Front Vanguard 300.058 dwt bygget 1998 Hitachi med tanker delvis coated gikk for $24,3 mill.

Suezmax. DHT Target 164.626 dwt bygget 2001 Hyundai HI, dobbelt skrog opnådde $22,5 mill. fra Ridgebury. Prisen er ned fra samme eiers salg i januar av søsterskip, ett år eldre, for $26,5 mill.

Nordic American Tankers viser styrke og kjøper fire japansk bygde skip fra CM Lemos for total pris $106 mill.: Søsterskipene Authentic og Romantic på ca. 150,249 dwt bygget 2004 Universal SB og søsterskipene Poetic og Majestic ca. 150.100 dwt bygget 2003 hhv. 2000 ved NKK.

Product. Jade (IMO III) 40.092 dwt bygget 2007 SLS Shipbuilding, S.Korea er solgt for $21,25 mill. til Vietnam.
Freja Maersk 31.632 dwt bygget 2001 Hanjin, S.Korea, AB, 14 tanks, 8 segregations, zinc coated er omsatt for $11,5 mill.
Chemical. Sichem Contester 19.822 dwt bygget 2007 Fukuoka, Japan, 18 rustfrie tanker, er solgt for $20,25 mill. til Tufton Oceanic, inkl. 2+1 års time charter til Ultranaviera til $16.000 per dag.

Bulk carriers.
Greske kjøpere dominerer …
Capesize. Hyundai Trust 179.019 dwt bygget 2011 Sungdong SB, S.Korea er solgt for vel $22 mill. til gresk kjøper. God pris, og kjøper sa til og med fra seg retten til å inspisere skipet for å sikre seg handelen.
An May 174.674 dwt bygget 2005 Shanghai Waigaoqiao, Kina er solgt for ca. 12 mill. – litt høyere enn forrige salg. Overlevering er ikke før sept-desember.

Post-Panamax. Chitra Prem 93.200 dwt bygget 2010 Jiangsu Newyangzi, Kina er solgt i en’ pre-auction deal’ til gresk kjøper for $9,8 mill. Beskjeden pris.

Panamax. Archimedes 81.123 dwt bygget 2011 Hyundai HI, S.Korea er solgt på auksjon for ca. $14,6 mill. til Hellas – opp fra forrige sammenlignbare salg. Det var 10 budgivere, og salget er basis ‘surveys due’. Skipet hadde ligget arrestert i Singapore siden oktober 2015.

Hermes Island 74.867 dwt bygget 2012 Sasebo H.I., Japan er omsatt for ca. $13,67 mill. til Safety Management Overseas, Hellas. Den lavere prisen enn for Archimedes skyldes nok størrelsen.
Grand Ocean 81.622 dwt bygget 2012 Longxue, Kina er solgt for $12,4 mill. – også her lavere pris enn Archimedes – grunnet byggested.

Safe Voyager 82.514 dwt b. 2007 Tsuneishi Zosen, Japan $9,2 til gresk kjøper. Det sies at det var 20 interesserte kjøpere i dette skipet. Prisen synes skuffende noe som muligens skydes at salget ble gjort for en uke eller to siden.

Ultramax. Jia Yue 63.800 dwt bygget 2/2016 Jiangsu Hantong, Kina er solgt for $16 mill. til greske Swiss Marine.

Supramax. Ocean Angel 58.679 dwt bygget 2008 Tsuneishi Cebu, Filippinene, gikk for brukbar pris, $8.1 mill.
Distress salg? Oriental Phoenix 57.000 dwt bygget 2012 Guoyu, Kina, 4×35 t. kraner, Wärtsilä hovedmaskineri $7 mill. til europeisk kjøper. Til en slik pris må det være bra oppside forutsatt at skipet fungerer …
Medi Nagasaki 53.098 dwt bygget 2003 Oshima SB med 4×30 t. kraner gikk for litt høyere pris enn ‘last done’, nemlig $4,6 mill. til gresk kjøper basis ‘surveys due’.

Handymax Loyal Union 48.549 dwt bygget 2007 Hakodate, Japan, 4×30 t. kraner for $6,3 mill. Man må et stykke tilbake i tid for å finne sammenlignbart salg; til mai i fjor av Huarmey Queen som den gang også var 9 år gammel, og prisen var $9,5 mill.

Offshore.
Boreskipet Cerrado 61.619 dwt, 60316 GT bygget 2011 Samsung HI, S.Korea er solgt på auksjon for $65 mill. til Ocean Rig. Skipet beskrives som 6. generasjon ultra deepwater drillship. Skipet var tidligere operert av brasilianske Schahin Group, som gikk konkurs i april 2015. Det er visse ‘subjects’ på salget.

Nybygg.
Den lave nybygg aktiviteten i år gir seg utslag i statistikken. Det er hittil i år kontrahert 28 tankskip og 34 bulkers. Bedre stilt er sektorene passasjerferger og cruiseskip med 27 nye kontrakter i 2016. I hele 2015 ble det bestilt 39 slike skip.
Totalt er det snakk om ca. 113 nybygg ordrer av en viss størrelse som er plassert, en nedgang på 75% år/år annualisert.

Info: Dette er Zachs’ siste Ukeblikk for www.skipsrevyen.no.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL