09.02.2015 Tørrlast.

Capesize.
Det ble nok en trist uke selv om det kan se ut som om bunnen ble nådd denne uken på nivåer ca. $6.560 (gjennomsnitt). Dessuten ble flere forretninger rapportert for periode selv om noen av disse viser at både rederi og befrakter er usikre for fremtiden og velger å basere seg på Baltic indeksen.
Excel 176.419 dwt bygget 2011 ble sluttet for 10-12 måneder til Korea Line til Baltic Cape Index +4% levering Far East.
Simon LD bygget 2014 179.816 dwt 12 måneder til rate bundet til BCI+15% levering Kina med Oldendorff som befrakter.
CIC Pride 171.870 dwt bygget 2002 ble chartret for 10-15 måneder til $10.000 per dag til alltid aktive Swiss Marine.
Norfolk 164.218 dwt bygget 2002 13-17 måneder $10.250 per dag levering Taiwan til Clearlake Shipping.

Panamax.
Også her bunnet raten ut – omsider – på $3.420 per dag. Se også kommentarer under SALG.
Periode. Myrsini 82.193 dwt bygget 2010 ble sluttet for 10-14 måneder til $8.250 per dag med levering Nederland (som betinger en premie i forhold til levering Fjerne Østen) med Clearlake Shipping som befrakter.

Supramax.
Ratene glir nedover og nå til $5.540 ¬– som vi sa de to foregående uke: det svakeste markedet på tre år.

Short-sea.
Oppgang denne uken til ca. $26,25 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, men fall på 50 cents til ca. $20 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.

zachs@skipsrevyen.
(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).

DEL