08.02.2016 Nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Prosafe tok levering av Safe Notos den 4. februar som del av flåtefornyings programmet. Rederiet mener at skipet er det mest avanserte og fleksible for WW operasjoner ekskl. Norge. Skipet ble levert ‘on time’ og ihht budsjett fra Cosco (Qidong) Offshore. Levering fant sted 26,5 måneder etter kontraktstegning, og for et semi-submersible byggeprosjekt er dette det raskeste som Kina har utført.

Statoil har tildelt kontrakter til samlet verdi på 1,6 mrd. kr. Technip Norge er tildelt kontrakten for rørlegging på Oseberg Vestflanken 2 og Johan Sverdrup - samlet kontraktsverdi er ca. 400 mill. kr. Ocean Installer er tildelt kontrakt for konstruksjon og installasjon av havbunnsutstyr på Oseberg Vestflanken 2, Johan Sverdrup og Gina Krog ¬- samlet kontraktsverdi ca. 200 mill. Hereema Fabrication Group er tildelt kontrakt for design, innkjøp og bygging av den ubemannede brønnhodeplattformen på Oseberg Vestflanken 2. Hereema Marine Contractors skal transportere og installere plattformen. Samlet kontraktsverdi er ca. 800 mill. kr. Aibel er tildelt kontrakt for design, innkjøp og bygging på Oseberg Feltsenter, for å gjøre plattformen klar til å ta i mot brønnstrømmen fra Oseberg Vestflanken 2. Denne kontrakten har en verdi på ca. 200 mill.

Oseberg Vestflanken skal bygges ut med en ubemannet brønnhodeplattform med ti brønnslisser. Dette er et nytt konsept på norsk sokkel.

TTS Group har inngått flere nye kontrakter om leveranse av kraner, lasteadkomst- og annet skipsutstyr med samlet ordreverdi til NOK 160 mill. De største kontraktene gjelder leveranse av lasteadkomstutstyr til fire PCTC skip under bygging ved et sør-koreansk skipsverft og passasjer- og lasteadkomstutstyr til to cruiseskip under bygging ved et europeisk skipsverft. Leveransene vil finne sted i løpet av 2016-2017 henholdsvis 2017-2019.

Fugro er blitt tildelt en kontrakt av BHP Billiton Petroleum Pty Ltd for the Pyrenees Phase 3 Installation Project som er lokalisert offshore Vest-Australia med ca. 200 m dyp. Arbeidet skal påbegynnes i mai 2016, og alle offshore aktivitetene styres fra Fugros Southern Ocean som er et DP2 skip

Statoil leverte egenproduksjon på 2,046 mill. foe per dag i fjerde kvartal, en nedgang på 3% sammenlignet med samme periode i 2014. Justert for salg av andeler var underliggende produksjon på samme nivå som i fjerde kvartal i fjor.

Statoil fullførte 39 letebrønner i 2015, mens boring pågikk i tre brønner ved årets slutt. De justerte letekostnadene var 4,2 mrd. kr i kvartalet, en nedgang fra 7,5 mrd. i fjerde kvartal 2014, - hovedsakelig som følge av lavere boreaktivitet og færre kostnadsintensive brønner.

Certepartiet mellom Siem Offshore og Marine Engineering Diving Services datert 13 mai 2015 er blitt kansellert grunnet ‘non fulfilment’ av befrakters forpliktelser. Skipet var opprinnelig sluttet for fem år med kjøpsforpliktelse ved utløpet av perioden. Siem Offshore vil kreve dekning for skadene som kanselleringen påfører selskapet.

Eksporten av fersk oppdrettslaks i uke-4 var 15.700 tonn (16.115 tonn) til pris kr. 49,24 (54,56) per kg. Prisen i samme uke i fjor var 44,31.

Ordrer for STX France. MSC Cruises har erklært opsjoner for to 180.000 GT cruise skip ved STX France til total verdi ca. Euro 1,6 mrd. Skipene skal leveres i 2019 og 2020 og får kapasitet for 6.300 passasjerer. Rederiet har allerede to skip under bygging ved verftet, der det første skal leveres i 2017.

Oljeprisnedgangen får naturligvis skylden for oljeselskapenes svake resultater. Chevron fremla sitt første kvartalstap siden 2002. ExxonMobils netto resultat for 2015 ble halvert, og utgiftssiden blir kuttet med 25% i 2016. BP fremla sitt dårligste årsresultat noensinne med tap på $5,2 mrd. Royal Dutch Shells resultat falt med 80%.

Det er nå gått over en måned siden US Govt løftet forbudet mot råoljeeksport. Ifølge meglerfirmaet EA Gibson har det hittil kun vært noen få shipninger til Europa og en til Caribbean. Ifølge rapporter skal Japan ha kjøpt en konsensat last for lasting ende februar og Kina står for for skipning i mars. En grunn til den forsiktige utviklingen kan være prisdifferansen mellom Brent og WTI som nå bare er på noen få dollars mens den var ca. $20 per fat da amerikanske produsenter startet presset for å løfte dette forbudet.

Ifølge IEA Oil Market Report falt tilførselen av olje fra Non-OPEC betydelig i desember til 57,4 mill. fat/dag. Dette var også lavere enn på samme tidspunkt året før - for første gang siden september 2012.

Kinas regjering har fremlagt planer for reduksjon av stålproduksjonen med 100-150 mill. tonn over de neste fem årene i et forsøk på å takle dagens overkapasitet. Det blir også forbud for nye stål prosjekter de kommende årene. Landets stålproduksjonen ventes falle med 2% i 2016.

Mer enn halvparten av Kinas store stålprodusenter fremlegger tap for 2015. Totalt fremlegger medlemmene i China Iron and Steel Association tap på tilsvarende US$9,8 mrd. mot stort overskudd i 2014. 2015 var første året på 35 år med nedgang i produksjonen.

Skipningene av jernmalm fra Port Hedland i Vest-Australia falt med 10% i januar fra måneden før til laveste tall på 18 måneder med 33,8 mill. tonn. Dårlig vær får noe av skylden. Skipningene til Kina falt til laveste siden april 2014 med 28,9 mill. tonn.

USA er verdens største korneksportør, og korn er den viktigste dry bulk commodity etter kull og jernmalm. USAs eksport falt med 17% i desember fra samme måned året før, og nedgangen følger minus 18% i november og minus 8% i oktober.

Demolition. Salg til scrapping (resirkulering på fint ..) startet året sterkt med ca. 4,6 mill. dwt med bulkers rapportert solgt i januar, og det fører 12-måneders tallet opp i ca. 32 mill. dwt, hvilket er det høyeste tallet på denne basis siden mars 2013. På tanksiden er situasjonen en helt annen med kun 3,7 mill. dwt solgt for demolition siste 12 måneder.

Containerskip uten beskjeftigelse (idle) fortsetter å være svært høy, ca. 1,3 mill. teu eller ca. 6,5% av flåten.

Safe Bulkers, Inc. notert på NYSE aksepterte et tilbud fra DNB (UK) Limited om forandring av kredittfasiliteten på $145,5 mill. som forlenges med to år fra 9/2020 til 9/2022. Kreditten er sikret med pant i de samme 10 skipene som før pluss et nybygg som kommer i mars. Noen av betingelsene: total gjeld skal ikke overstige 85% av totale eiendeler, den totale markedsverdien av de 11 skipene delt på utestående lån skal være høyere enn 110% frem til slutten av 2017, og 120% fra 2018.

Ifølge en arikkel i Financial Times har terrorister funnet bakveien inn i Europa; nemlig sjøveien. Det hevdes at dte ikke eksisterer noe skikkelig system for å sjekke skipninger til EU havner, noe som utnyttes av organiserte kriminelle. Flere eksempler nevnes der fartøyer devierer til land i Nord-Afrika der de forsvinner fra radaren, slår av AIS etc (hvis de har slikt utstyr). Data er innsamlet for FT av Windward. Selv antar vi at påbudet om IMO nr. heller ikke hjelper – dessuten kreves det ikke for noen typer fartøyer selv om utgangspunktet er at alle over 100 GT skal være utstyrt med IMO nr.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).