08.02.2016 Bulk carriers.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

USA er verdens største korneksportør, og korn er den viktigste dry bulk commodity etter kull og jernmalm. USAs eksport falt med 17% i desember fra samme måned året før, og nedgangen følger minus 18% i november og minus 8% i oktober.

Demolition. Salg for scrapping startet året sterkt med ca. 4,6 mill. dwt med bulkers rapportert solgt i januar, og det fører 12-måneders tallet opp i ca. 32 mill. dwt, hvilket er det høyeste tallet på denne basis siden mars 2013.

Miserabelt. Per ukeslutt lå time charter spot for alle de tre bulk sektorene under $3.000 per dag. Capes $2.820, Panamax $2.360 og Supramax $2.730.

Capesize.

Opp en dag, ned den neste. Likevel finner aktive Swiss Marine det interessant å chartre inn et skip for ett år, (11-14 måneder): Houston 177.729 dwt bygget 2009 til $5.150 per dag levering Kina prompt.

Panamax.

Markedet snudde oppover midt i uken, men stort lavere gikk det vel ikke an å komme. Også her benytter noen muligheten til å sikre seg billig skip for ett år fremover: XO Shipping sluttet Ecomar G. O. 75.093 dwt bygget 2008 for 10-15 måneder (i befrakters opsjon selvfølgelig) til $4.250 per dag levering Hong Kong, og Dione 75.172 dwt bygget 2001 ble sluttet for 12-15 måneder til $4.350 per dag til Nidera – levering i Kina.

Supramax.

Ratene glir fortsatt nedover, og nå til $2.730 i gjennomsnitt av forskjellig time charter trades.

Short-sea.

Raten falt med 50 cents til ca. $18,50 per tonn fra østkysten UK/Kontinentet til Nord-Spania, men steg med 50 cents til ca. 18 per tonn fra Lower Baltic til Kontinentet − for 3.000 tonn laster.

zachs@skipsrevyen.

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).