04.05.15 Salg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Salg. Tank.

Befraktningsmarkedet holder seg, noe som bringer frem bedre resultater for flere rederier, blant annet Euronav og Scorpio Tankers. Det hjelper til å øke kjøpsinteressen for tankskip.

VLCC. China VLCC er kjøper av to skip, Dalian Glory 301.866 dwt bygget 2011 I.H.I., Japan og Hull Beijing Sunrise 321.300 dwt bygget 2009 Daewoo for totalt $165 mill. Meget høy pris.

Olympic Hawk 306.324 dwt bygget 2000 Hyundai HI med dobbelt skrog gikk for $34,5 mill. til Oriental Shipping Investments – sterk pris. Skipet har ’SS/DD due’.

Salget av Stavanger Prince illustrerer godt prisoppgangen i år. Skipet er på 109.390 dwt bygget ved 2002 Dalian New Yard, og prisen er $19,3 mill. (rapporteres også som $18,8m) til Avin International. Tilbake til september i fjor ble søsterskipet SC Champion XLV bygget 2001 solgt for $14,5 mill.

Westfal-Larsen tankerne Brimanger og Berganger, begge ca. 46.200 dwt ca. 53458 m3 basis 98%, zinc coated, bygget 2009 ved Hyundai Mipo Dockyard rapporteres solgt for $28,5 mill. hver.

Chemical. IMO II skipene Ina Theresa 12.825 dwt bygget 2010 STX SB (Jinhae) er solgt for $12,5 mill. og Sichem Hiroshima 13.119 dwt bygget 2008 Sekwang H.I. oppnådde $11,8 mill. fra Woo Lim Shipping.

Offshore.

PSV’en Skandi Falcon 3.118 dwt bygget 1990 Brattvaag er solgt til russisk kjøper.

Et nybygg resalg av isbryter typen som bygges ved Arctech Shipyard som Hull no. 510 er solgt til uten av pris rapporteres. Levering ex yard er i 2016.

Salg. Bulkers.

Ship Finance International Limited er kjøper, og datterselskaper av Golden Ocean Group Limited er selger av 8 Capesize bulkers med snitt alder på 5 år. Skipene er bygget i Sør-Korea og Kina og heter Golden Beijing (bygget 2010), Golden Zhoushan (2011), Golden Magnum (2009), Battersea (2009), Belgravia (2009, Golden Zheijang (2010), Golden Future (2010) og KSL China (2012). Prisen er totalt $272 mill., eller $34 mill. i gjennomsnitt. Prisen er på linje med dagens marked. Skipene chartres tilbake på time charter for 10 år til basis rate $17.600 per dag for de første syv årene, og deretter $14.900. Hyren er tydeligvis en funksjon av prisen, for dagens befraktningsmarked er langt svakere.

Golden Ocean har gjenkjøpsopsjon etter 10. året visstnok til $112 mill., og hvis ikke denne opsjonen erklæres, kan Ship Finance erklære sin opsjon ved at c/p forlenges med 3 år.

Panamax. Prabhu Sher 81.134 dwt bygget 2011 Hyundai HI er solgt for $17,95 mill. til gresk kjøper. Dette er høyere pris en den som søsterskipet oppnådde i februar ($17,5m).

Torm Island 82.194 dwt bygget 2010 Tsuneishi Zosen ender opp hos Diana Shipping for $18,05 mill. basis SS passed. Dette er nesten 2 mill. mer enn hva søsterskipet ble solgt for i mars - påvirket av ‘ss/dd passed’?

Diana Shipping har forøvrig også kjøpt et nybygg resalg ca. 180.000 dwt fra Scorpio Bulkers for $43 mill. Skipet bygges som Hull no. 1364 ved Shanghai Waigaoqiao og skal leveres i august ex yard. Selger har tidligere solgt fire skip av samme typen.

Dewi Laksmi 75.700 dwt bygget 2011 Guangzhou Huangpu som ble rapportert solgt for noen uker siden for $13 mill., er igjen solgt men nå for $12,2 mill. etter at det første salget feilet. Uansett, svært lav pris.

Handysize.

Japanske Shikishima Kisen har vært aktiv som selger i år og har nå konkludert ytterligere to salg. Verdant Island 32.119 dwt bygget 2006 Hakodate Dock m/ 4x30 t. kraner er solgt for pris høyt på $9 mill. tallet til Taylor Maritime, Hong Kong - og Glorious Sunrise 28.441 dwt bygget 2007 Shimanami SB med 4x30.5 t. kraner gikk for $8.75 mill. til Haiphong Traco, Vietnam.

New Sailing Star 32.912 dwt bygget 2010 Zhejiang Zhenxing utstyrt med 4 x 25 t. kraner er solgt for $6,5 mill. til Eddie Steamship basis ‘surveys due’.

Banksalg av 14 skip ­– kjøper stiller med bare $14 mill. i egenkapital. Det er HSH Nordbank AG (HSH) som selger til et nytt selskap med navn Navios JV. Dette selskapet er dannet av tre andre Navios selskaper. Selger av de 14 skipene er låntagere av banken. Avtalen er hittil i form av ‘a binding letter of intent’ og ventes å bli avsluttet i 2. kvartal i år. Skipene består av 7 bulkers og 7 containerskip med snittalder ca. 4 år. Navios JV kan selge skipene etter år 6.

Kontantbetalingene fra kjøper forventes å bli en bankfinansiering tilsvarende 60% av markedspris per dato for signering, sikret med 1. prioritets pantelån i skipene, ­ og $14 millioner fra Navios JV ­ fremskaffet av de tre Navios selskapene som står bak Navios JV.

Restfinansieringen kommer fra HSH i form av ‘subordinated participating loan’. Avdrag og renter skal betales fra netto cash-flow og netto inntekter fra salg av skipene. Lånet er sikret med 2. prioritets pantelån i skipene.

Et røft regnestykke viser da at kontantbetalingen på $14 mill. kun utgjør ca. 6% av flåtens markedsverdi.

Resirkulering.

Det har vært stilt spørsmål om hvor lenge prisene i Pakistan og Bangladesh kunne stige med så mange omsetninger som det har vært. Denne uken kom svaret, og prisene startet å korrigere seg i negativ retning, hovedsakelig på grunn av de mange Capesize bulkerne som er til salgs.

Golden Ocean skipene Channel Alliance og Channel Navigator, bygget 1996 hhv. 1997 er blant rapporterte salg uten at prisen rapporteres.

zachs@skipsrevyen.no

(Alle detaljer er gitt uten garanti for riktigheten av disse).