Hjem Nyhetsarkiv Øker utvinningen med lett brønnintervensjon

Øker utvinningen med lett brønnintervensjon

av -

Statoil kutter kostnadene i arbeidet med å øke utvinningen fra felt i drift ved å hyre inn lette brønnintervensjonsfartøyer. Fra desember i år går tre slike fartøyer i Statoil-tjeneste.

Statoil tildelte tidligere i år Island Offshore rammeavtale for lette brønnintervensjonstjenester (LWI) fra fartøyet Island Constructor.

Det nye fartøyet blir satt i drift nå i desember og Statoil har med det hele tre lett brønnintervensjonsfartøyer i drift på norsk sokkel.

Lett brønnintervensjonsfartøyer, såkalt cat A, er et viktig verktøy for Statoil for å øke utvinningen fra felt i drift.

Sammenlignet med konvensjonelle boreenheter reduserer disse fartøyene kostnadene for brønnintervensjon betydelig. Reduserte kostnader for brønnintervensjon vil øke antall intervensjoner.

- Å utføre konvensjonelle jobber av denne typen for havbunnsutbygginger hvor det ikke er store volumer gjenværende olje har vært kostbart, sier leder for lett brønnintervensjon i Statoil, Øyvin Jensen.

- For å møte denne utfordringen har Statoil tatt i bruk LWI-fartøy i stor skala. Dette er av stor verdi for oss, både med tanke på effektivitet og kostnadsreduksjon.

Lett brønnintervensjon er et viktig redskap i Statoils verktøykasse for å øke utvinningen fra feltene. Stadig flere felt bygges ut med undervannsinstallasjoner.

Samtidig synker produksjonen fra de modne feltene. For å holde produksjonen oppe må brønnene vedlikeholdes. Dette har historisk vært kostbare operasjoner på subsea-felt.

Bruk av lett brønnintervensjonsfartøy bidrar til at det lønner seg å gjøre vedlikehold på subsea-brønner. Siden 2000 har Statoil regelmessig drevet med denne typen kabelbasert brønnvedlikehold på undervannsbrønner og teknologien er stadig utviklet til det bedre.

Statoil har i høst tatt ut en ny forespørsel på lett brønnintervensjonsfartøy. Forespørselen gikk ut i oktober og svarfrist for tilbud er i desember.

- Vi har i dag tre fartøy i tjeneste, denne nye forespørselen skal dekke behovet fremover når disse går av kontrakt, sier direktør for boring og brønnanskaffelser i Statoil, Terje Rognan.

- Vi etterspør minimum to slike fartøy og åpner for mulige langtidskontrakter. Med 487 subsea-brønner på norsk sokkel, sier det seg selv at dette er et marked som er viktig for Statoil fremover og også høyst interessant for leverandørindustrien og rederiene.

Hvilket skip bør få Ship of the Year-prisen på SMM i september? Send inn ditt forslag her.

LIGNENDE ARTIKLER

av -
Island Offshore v/ Island Offshore X KS overtok Vard Breviks byggenummer 797, M/S «ISLAND DAWN», den 21. januar 2014. Dette er det tredje skipet...
Karl Johan Jentoft, administrerende direktør i Westcon Løfteteknikk.(Foto: Westcon/Øyvind Sætre)

av -
I konkurranse med en rekke spesialiserte leverandører har Westcon Løfteteknikk en langtidskontrakt for opplæring av Statoilansatte innen kran og løfteoperasjoner. Statoil har valgt Westcon Løfteteknikk...